Review: Whitesnake – The Purple Album (Gold Edtion)

Whitesnake – The Purple Album (Gold Edtion)

Whitesnake – The Purple Album (Gold edtion)
Format: CD / Vinyl LP / Label: Rhino

Tekst: Danny van den Deijssel

We schrijven 1973 Als Ian Gillan Deep Purple verlaat. Zijn plek wordt al vrij snel ingenomen door de op dat moment nog onbekende David Coverdale. Met David in de gelederen worden in totaal drie studio albums opgenomen (twee met Ritchie Blackmore en een met Tommy Bolin op gitaar). Door de jaren heen zijn er diverse verzamelalbums verschenen van Deep Purple, maar zowel de Mk3 als de Mk4 bezetting werden altijd onderbelicht en door de huidige bezetting met Gillan is tot op heden nooit materieel uit deze periode gespeeld.

Uit de line notes valt op te maken dat dit Coverdale nog steeds dwars zit en dat is dan ook tevens de belangrijkste reden voor het Purple album wat hij met Whitesnake heeft opgenomen in 2015. Oorspronkelijk was er sprake van een reünie project met Blackmore op verzoek van Jon Lord toen deze geconfronteerd werd met de ziekte waaraan hij uiteindelijk zou komen te overlijden. Uiteindelijk liepen de ideeën van David en Ritchie te veel uiteen waardoor David de stekker eruit trok net het project met Whitesnake zou opnemen.

Het album dateert oorspronkelijk uit 2015 en was het eerste album waarop Joel Hoekstra te horen was. Dit jaar is het exact 50 jaar geleden dat Coverdale zich bij Deep Purple aansluit en dat was reden voor hem om het album wat op te poetsen en voorzien van de nodige extra’s opnieuw uit te brengen.

Laten we beginnen met het album zelf. Wat opvalt is dat de arrangementen en structuur van de nummers nog steeds evengoed klinken als ze in de jaren 70 geklonken zouden hebben. David heeft absoluut de beste nummers uitgekozen dus van een best of zou je zeker kunnen spreken. De meer bluesy en piano gedreven nummers heeft hij (bewust?) weggelaten als had ik graag het van Stormbringer afkomstig zijnde High Ball Shooter misschien wel willen terugzien. Het grote verschil met het gewone album is dat Come Taste The Band nu met vier in plaats van twee tracks te horen is wat een terechte toevoeging is. Tommy Bolin speelde helaas maar kort in DP, maar deze nummers mogen gehoord worden. De nummers hebben wel een echt Whitsnake-sausje gekregen of zoals David het zelf zegt in de bijbehorende documentaire, “We have Whitesnaked the songs a bit”. Ik vind het niet storend, je moet dit niet zien als een Purple best of maar eerder aan een hommage aan deze band die David Coverdale een springplank naar het succes met Whitesnake bood.

Dan het extra schijfje, deze bevat onder andere de live tracks die eerder op het ‘Purple Tour Live’ album uit 2017 stonden. Tot zover niet persé veel nieuws wat er nog niet was, echt er is meer. Er staan bijvoorbeeld een paar alternatieve mixen en akoestische tracks op, voor Soldier of Fortune doet het hier goed met maar liefst drie verschillende uitvoeringen. De echte parel, en zeker voor de echte Coverdale/Purple fans zijn track 12 – 15. Dit zijn de tracks die op de demo tape stonden die David naar Deep Purple stuurde toen hij solliciteerde om de nieuwe zanger te worden. Opgenomen met zijn bandje van toen The Fabulosa Brothers. Wat opvalt is de bluesy sound en dat het allemaal covers zijn. De kwaliteit van de opname is bovendien nog erg goed als je bedenkt dat deze heel wat restauratiewerk nodig had om op dit schijfje terecht te komen.

De blu-ray bevat alle opgenomen music video’s die bij dit album zijn gemaakt, negen stuks in totaal. Leuk om eens gezien te hebben maar ik denk dat je deze naar een keer kijken gezien hebt. Wat wel leuk is, zijn de live registraties van de Purple Tour. Echte toegevoegde waarde heeft voor mij de Behind The Scenese waarin David en de band uitgebreid in gaat op de totstandkoming van het album en de daarop volgende Song by Song waarbij hij voor elk nummer kort wat vertelt over het schrijven in de jaren 70 en de opname van nu.

Het album is op deze manier een fijne hernieuwde kennismaking met de Mk3 en Mk4 periode van Deep Purple, maar dan in een Whitesnake/21e eeuw versie. De songs staan nog steeds als een paal en dit album mag zeker gehoord worden. En als ik dan toch een minpuntje moet noemen dan is het misschien dat door dit Whitesnake sausje het Hammond wat op de achtergrond is geraakt (ondanks dat de toetsen zijn ingespeeld door Derek Sherinian), daarentegen krijg je nu wel dubbele gitaarpartijen.

01. Burn
02. Lay Down, Stay Down
03. Love Child