Review: Electric Blues – Time Passed Me By

Electric Blues – Time Passed Me By

Electric Blues – Time Passed Me By
Format: CD – Digital / Label: Independent

Tekst: Pascal Wilhelm

Interessante band, Electric Blues. Hun wortels liggen in Noordwijk en hun verhaal begint al in 1967. Met John Mayall, Cuby & The Blizzards, Savoy Brown en Ten Years After als inspiraties begint hun opmars.

Voordat ze begonnen aan een Cuby & Muskee drieluik, namen ze twee platen met hoofdzakelijk eigen werk op (‘Still Going Strong’ uit 1979 en ‘Desert Pain’ uit 2014) en een drietal live registraties op DVD. ‘Back To Grolloo’ verscheen vervolgens in 2020, ‘Another Day, Another…’ in 2021 en nu dus ‘Time Passed Me By’ (met de clichématige Jack Daniels fles op de voorkant).

Ze staan inmiddels bekend als enthousiaste vertolkers van het Cuby & The Blizzards en Muskee repertoire en oogsten daarmee landelijk succes. Ze scharen zich daarmee in het leger van tribute bands dat tegenwoordig het live circuit overspoelt. Op concertposters prijken nu zelfs de namen van de oorspronkelijk bands en ergens in kleine letters staat dan dat hem om een tribute band gaat. Electric Blues gaat zover dat ze een groot deel van het oorspronkelijke repertoire op de plaat zetten, met hier en daar aanpassingen.

Zo krijgt So Many Roads een rockende blues begeleiding daar waar het origineel alleen met piano en zang op de plaat werd gezet. Nu is coveren in de blues natuurlijk heel normaal. Bluesmuzikanten namen nummers van elkaar over, voegden hier en daar wat toe aan de tekst en kleurden in naar hun eigen smaak.

Ook schreven ze eigen nummers en deze verschenen dan, met de behandelde covers, op een plaat. Deze werd dan vervolgens erkend als “de nieuwe plaat van.” Zo niet deze plaat van Electric Blues. Er wordt een goede poging gedaan het repertoire van Cuby en Muskee te spelen, maar er wordt verder niet veel aan toegevoegd, het gebodene stijgt nergens bovenuit. Dit is dan ook niet de nieuwe plaat van Electric Blues in mijn ogen. Volgens de band is de plaat echter wel een must voor elke Cuby liefhebber. Ik laat het aan de luisteraar over dit zelf te ontdekken.

01. Sometimes
02. Night Train
03. So Many Roads