Review: Mark Knopfler – One Deep River

Mark Knopfler - One Deep River

Mark Knopfler – One Deep River
Fomat: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Universal – British Grove

Mark Knopfler (74 jaar) is een van de meest succesvolle muzikanten die Groot-Brittannië ooit heeft voortgebracht en wordt sinds zijn grote doorbraak met Dire Straits vaak een van de grootste gitaristen aller tijden genoemd.

Hij heeft nu zijn tiende solo-studioalbum uitgebracht op zijn eigen British Grove-label. Het album heet ‘One Deep River’ en bevat twaalf nieuwe, onderscheidende Knopfler-songs plus vijf op de tweede cd. Zijn warme, enigszins sonore stem, zijn poëtische teksten en zijn onmiskenbare gitaarspel zijn op dit album meer dan ooit aanwezig. De nieuwe nummers putten uit een leven vol genre overschrijdende ingrediënten en invloeden uit blues, folk, rock en daarbuiten.

Gitaarvirtuoos Mark Knopfler klinkt op zijn nieuwe album onmiskenbaar als zichzelf en doet alles goed: prachtige songs, mooie teksten en een geweldige sound. Weinig muzikanten hebben immers zo’n persoonlijke stijl gecreëerd als de Brit. Of het nu ontspannen, vloeiend of melodisch dromerig is, als Mark Knopfler de snaren oppakt, wordt de luisteraar meteen betoverd.

De eerste twee songs laten duidelijk de grote invloed horen van J.J. Cale, zowel qua gitaarspel als qua zang. Het zijn in totaal zeventien prachtige songs, die hij in zijn eigen British Grove Studio in Londen heeft opgenomen en geproduceerd met oud-Dire Straits toetsenist Guy Fletcher plus de muzikanten van zijn live-band. Helaas zullen we deze songs niet live horen, althans niet tijdens een tournee, want toeren wil hij niet meer. Ikzelf heb Dire Straits ooit twee keer live gezien, zowel in een concertzaal à la Ahoy’ en in een Duits voetbalstadion, beide keren erg genoten. Met zijn soloband heb ik drie concerten bijgewoond, de laatste keer in die grote arena in Keulen. Toen mocht er door iedereen gefotografeerd worden en als je een live-opname wilde maken was dit ook toegestaan, heel bijzonder!

De songs die er voor mij uitspringen zijn Two Pairs Of Hands, Ahead Of The Game, Scavengers Yard, titelsong One Deep River, Along A Foreign Coast en vooral Tunnel 13.
Om eerlijk te zijn waren er wel een paar draaibeurten nodig om het hele album te ‘pakken’, maar toen viel voor mij het kwartje! Zijn aangenaam sonore stem doet de rest om van ‘One Deep River’ weer een meesterwerk van tijdloze gitaarmuziek te maken.

Mark Knopfler - One Deep River - Boxset

Going Home
(Helaas) staat de single niet op het album die Mark Knopfler maakte voor het Britse Teenage Cancer Trust en diens Amerikaanse evenknie, met daarop zijn bekendste solo-song, het instrumentale Going Home (theme from Local Hero) in een versie van ruim acht minuten, gespeeld door een flink aantal van zijn muzikale vrienden en gitaristen, zoals Jeff Beck (de laatste opname die Jeff maakte was zijn bijdrage, waarmee de song begint), Brian May, Hank B. Marvin, Bruce Springsteen, Joe Bonamassa, Slash, Pete Townsend, Ronnie Wood, Alex Lifeson, Steve Vai, Joe Walsh, Eric Clapton, Steve Lukather, Ry Cooder, David Gilmour en Tony Iommi. De ritmesectie bestond uit Ringo Starr en zoon Zak Starkey op drums en Sting op basgitaar. Wat mij betreft een ge-wel-di-ge uitvoering van deze mooie song! Going Home wordt bij elke thuiswedstrijd van Knopfler’s favoriete voetbalclub Newcastle United gedraaid.

01. Two Pairs Of Hands
02. Ahead Of The Game
03. Smart Money