Review: Een Bassist Vertelt

Een Bassist Vertelt

Een Bassist Vertelt Door Hans Hoog Stoevenbelt
ISBN 9789492108586
Aantal pagina’s 160

Hans Hoog Stoevenbelt is 72 jaar geleden geboren in de pittoreske Hanzestad Zutphen, waar hij nog altijd woonachtig is. Ondergetekende kent hem vooral als bassist in de regionale maar landelijk opererende band MoonYard.

Dat Hans een ervaren en talentvol kunstschilder is, zie je door zijn hele boek, dat mede door de gemeente Zutphen is mogelijk gemaakt. Want in het boek zijn heel veel van zijn door de jaren heen gemaakte schilderijen afgedrukt, soms in klein (postzegel) formaat, maar vaak pagina vullend.

Ondanks de boektitel is dit niet een boek over (pop)muziek! Hans vertelt op een prettig leesbare manier over zijn eigen geschiedenis van ruim voor zijn geboorte in 1952 tot nu en natuurlijk komt daarin voor in welke bands en met welke muzikanten hij in de loop der jaren heeft gewerkt, zoals bijvoorbeeld Alan Gascoigne (Gaspiepe) van Normaal en de Achterhoekse poplegende Appie Daalmeijer. Hij vertelt meerdere anekdotes over wat hij als muzikant heeft meegemaakt, leuk om te lezen. Eén van de bands waarin hij speelde had een wel heel bijzondere manager: tv-persoonlijkheid Albert Mol, die de oudere lezers nog wel zullen kennen als acteur en panellid van ‘Wie van de drie’. Daarnaast veel aandacht voor gebouwen (zoals optreedlocaties), gebeurtenissen en mensen (ook niet-muzikanten) uit Zutphen en wijde omgeving.

Het boek bevat ruim vijftig hoofdstukken van verschillende lengte en is ook interessant voor mensen buiten Zutphen! Het is een boek om regelmatig doorheen te bladeren om de afgedrukte schilderijen te bekijken, waaronder een flink aantal bekende muzikanten, beroemde acteurs, binnen- en buitenlandse politici én BN-ers die door Hans zijn geschilderd, zoals Jimi Hendrix, Miles Davis, Frank Zappa, Ray Charles, Marilyn Monroe, Buddy Holly, Brian Jones, David Bowie, Nelson Mandela, Rijk de Gooijer, Vincent van Gogh, John Lennon, Hans van Mierlo en vele anderen.

Door het grote (koffietafel)formaat van het boek, iets kleiner dan het A4 formaat, is het plezierig om te lezen en de schilderijen en andere illustraties te bekijken, al is het boek gelukkig niet erg zwaar, zodat je niet moe wordt van het langdurig lezen en bladeren als je het niet op tafel legt. Voor ondergetekende is het een aanwinst voor de boekenkast!

Een Bassist Vertelt - back