Review: Nick Gravenites With Pete Sears – Rogue Blues

Nick Gravenites With Pete Sears - Rogue Blues

Nick Gravenites With Pete Sears – Rogue Blues
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label:MC Records

Nick Gravenites is, samen met Paul Butterfield en Michael Bloomfield, de grondlegger van de blanke blues die ontstond in het Chicago van aanvang zestiger jaren. Hij is de schrijver van de song Born In Chicago, de openingssong van het destijds sensationele debuutalbum van de Paul Butterfield Blues Band. De zanger/gitarist vertrok vrij snel naar Californië, waar hij samen met Bloomfield Electric Flag oprichtte en waar hij als musical handyman allerlei productionele klussen deed voor onder meer Janis Joplin en Quicksilver Messenger Service. Eind zeventiger jaren speelde hij als zanger/gitarist in de band van Michael Bloomfield tijdens diens legendarische optredens in het Old Waldorf Hotel.

Pete Sears is de keyboardist en basgitarist, die in Engeland in het begin van de zeventiger jaren als sessiemuzikant naam maakte. Zo speelt hij op de eerste vier solo-albums van Rod Stewart (o.a. ‘Gasoline Alley’ en ‘Every Picture Tells A Story’). Daarna vertrok Sears naar Californië, waar hij speelde in Jefferson Starship en Hot Tuna. Daar leerde hij Gravenites kennen en werd een veel gevraagd sessie-muzikant.

De beide heren (Gravenites is inmiddels 85 en Sears bijna 76) hebben als longtime companions een album gemaakt met songs, die Gravenites na aan het hart liggen. Het is een album geworden met piano based blues, geproduceerd door Sears, die ook alle piano- en baspartijen voor zijn rekening neemt.

Gravenites zingt (door voortgeschreden arthritis is hij niet meer in staat gitaar te spelen). Ze worden geholpen door een aantal vrienden, die allemaal hun roots in Californië hebben. Op het openingsnummer Poor Boy schittert Charlie Musselwhite op mondharmonica. De sound doet inderdaad herinneringen oproepen uit de tijd van Chicago’s blanke bluesgeboorte met Sears’ fraai rammelende pianogeluid.

In Blues Singer, een song over Muddy Waters) laat Gravenites horen, ondanks zijn hoge leeftijd nog altijd over zijn sonore bluesstem te beschikken. Op Left Hand Soul en Blackberry Jam is Lester Chambers van de psychedelische soulband The Chambers Brothers te gast als zanger en mondharmonicaspeler. Op Blues Back Off Of Me gaat Charlie Musselwhite weer helemaal los en op Brown Paper Bag is het de beurt aan gitarist Jimmy Vivino. Rogue Blues wordt afgesloten door What Time Is It met Barry Sless op steelgitaar.

‘Rogue Blues’ is een mooi ramblin’ blues album van twee veteranen uit de Californische bluesscene, die het geluid van de zestiger jaren blues overtuigend doen herleven.

01. Poor Boy (Feat. Charlie Musselwhite)
02. Blues Singer (Feat. Jimmy Vivino)