Review: The Waterboys – The Magnificent Seven

The Waterboys – The Magnificent Seven

The Waterboys – The Magnificent Seven
Format: CD / Label: Chrysalis Records

Een box set om van te dromen! Een zwaar pakket met cd’s en een dvd met twee concerten. En dan ook nog dik boek met achtergrond informatie en veel foto’s. Zouden alle bands maar zo netjes om gaan met hun heruitgaven.

Op deze box wordt de periode rondom het ‘Room To Roam’ album van de band The Waterboys samengebracht. Na doorbraak hit ‘The Whole Of The Moon en de door hun zelf als ‘Big Music’ bestempelde periode wilde frontman Mike Scott verder met een folky, ingetogen geluid. Meer Van Morrison dan andere rockers met een hemelbestormend geluid zoals Simple Minds of Big Country.

Het succesvolle ‘Fisherman Blues’ liet al zien dat het publiek mee ging in deze nieuwe stijl. De astronomische hoeveelheid muziek die de band wist te maken tussen beide albums is hier samengebracht. Bijna als een soort Iers/Schotse variant van de ‘Basement Tapes’ van Bob Dylan.

De eerste vier cd’s zijn alle eigen nieuwe liedjes en covers die men in die periode opnam. Sommige nummers zijn alleen nog maar demo’s, anderen pure jams tot volledige voltooide liedjes. De vijfde CD is het oorspronkelijke ‘Room To Roam’ album. Op de DVD zijn twee live concerten gefilmd, als ook opnames van de opnames sessies. Waarbij het boek het verhaal achter de periode vertelt door de ogen van de band.

Waar demo’s en afwijkende versies soms wat weinig toevoegen. En dan als slappe vulling lijken toegevoegd aan een album voel je bij het doornemen van de verschillende albums de vrolijke, soms wat chaotische energie die de muzikanten in die periode heeft bezield. Waarbij het beeld op die tijd mooi wordt aangevuld met de concerten en begeleidende tekst.

Als muziekliefhebber moet je af en toe jezelf verwennen door het kopen van een grote boxset. Deze worp van de Waterboys is een absoluut juweeltje dat gewoon in de kast erbij moet komen.

Box:
CD 1: Celtic Summer