Review: Jean-Jacques Milteau – Key To The Highway

Jean-Jacques Milteau - Key To The Highway

Jean-Jacques Milteau – Key To The Highway
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: DixieFrog Records

Op zoek naar niet doorsnee of 13-in-1-dozijn blues viel mijn oog op ‘Key To The Highway’ van Jean-Jaques Milteau. De titel van het album was wel degelijk doorsnee, maar de tracklist aanzienlijk minder. Chain Of Fools, Rainy Night in Georgia en Stuck In The Middel With You kom je in de blues niet vaak tegen; en het fraaie Angel From Montgommery (John Prine) figureert vooral in Texas-getinte Americana. De tracklist én de sobere bezetting van de begeleidingsband op het album, deed me besluiten Key To The Higway’ nader te beluisteren.

Dat viel mee én tegen. Inderdaad, er staan een aantal nummers op, die niet vaak in de verschillende bluesdivisies te beluisteren zijn. Dat is dus een plus-punt. De begeleidingsband op het album is klein, ook prima, wat mij betreft. Wat wél ontbreekt zijn elementen als energie, pit, meeslependheid. Energieke zang op het album zou daar het nodige aan kunnen veranderen, maar helaas: de zang klinkt weliswaar foutloos, maar vooral vlak en ongeïnspireerd. Voorbeeld: ‘What Does It Take (To Win Your Love), een hit uit 1969 van Jr. Walker & The All Stars. Milteau maakt er een matige soft-soul uitvoering van, zonder een spoortje echt liefdesverdriet. Ook het speelse Stuck In The Middle with You (Stealers Wheel; 1973) had een creatievere uitvoering verdiend.

Groot pluspunt is de kwaliteit van de opnames, de productie en de mix. Die zijn in één woord onberispelijk. Maar dat is uiteindelijk niet voldoende voor een echt spetterend album. Hoe mooi Milteau ook speelt, echt meeslepend wordt het niet. Regelmatig is het allemaal een beetje te sloom, zoals bijvoorbeeld de cover van Sunshine Of Your Love. Mooi gezongen, mooi gespeeld, maar geen uitstraling. Dat wordt, geloof ik, ‘gebrek aan urgentie’ genoemd.

Ter vergelijking noem ik hier het bluesalbum Rough Cut’ van Curtis Salgado en Alan Hager uit 2018. Ook een album van een mondharmonicaspeler met een ‘kleine’ begeleidingsband. Ook een album met een aantal covers en deels semi-akoestisch. Maar dit album klinkt wel energiek en meeslepend én heeft vaak het rauwe randje waar de blues écht in doorklinkt.

01. Maggie’s Farm
02. Chain Of Fools
03. New Key To The Highway