Review: Ben Granfelt – Live… Because We Can!

Ben Granfelt - Live… Because We Can

Ben Granfelt – Live… Because We Can!
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: A1 Records

De, in 1963 geboren, Finse gitarist Ben Granfelt speelt al vanaf jongs af aan en begint in 1986 zijn eerste band: Gringos Locos. In eerste instantie lijkt het snel te gaan met deze rock band, als ze in 1987 hun debuutalbum uitbrengen. Gringos Locos wordt in Finland ontvangen als de nieuwe Hanoi Rocks, die twee jaar daarvoor uit elkaar ging.

Gringos Locos maakt de vergelijking met Hanoi Rocks echter niet waar en wordt nauwelijks opgemerkt buiten Finland. De band had een platencontract getekend voor zeven albums die via Polygram wereldwijd zouden worden uitgebracht maar na het debuut album laat Polygram hun vallen. Gringos Locos weet echter nog een platenlabel te overtuigen en tekenen een nieuw contract bij Atlantic. Via hen brengen ze hun tweede album uit maar omdat ook die weinig doet laat ook Atlantic hun vallen.

Na hun derde album, uitgebracht in 1991, besluit Granfelt dat het tijd is voor iets nieuws en verlaat de band. Granfelt sluit zich vervolgens aan bij de komische rockband Leningrad Cowboys en speelt vanaf 1992 tot 1996 over de hele wereld met deze band. The Leningrad Cowboys begon als fictieve band uit een film maar besloot om echt samen albums op te nemen en te touren. Tegen de tijd dat Granfelt bij The Leningrad Cowboys komt zijn ze al jaren bezig en bekend over de hele wereld. Vier jaar lang tourt Granfelt met de band mee maar besluit in 1996 uit The Leningrad Cowboys te stappen. Granfelt heeft er blijkbaar genoeg van om muziek van anderen te spelen en wil niks liever dan zijn eigen muziek maken.

In 1994, als hij nog in The Leningrad Cowboys zit brengt Granfelt al zijn eerste solo album, ‘The Truth’, uit. Zijn tweede album volgt al snel na zijn vertrek uit The Leningrad Cowboys en een jaar later brengt hij zijn eerste live album uit. Zijn repertoire is nog niet zo groot maar met een paar covers weet hij toch het album vol te krijgen.

In 1999 en 2001 volgen studio albums nummer drie en vier. Na zijn vierde studio album krijgt Granfelt een aanbod die hij gewoon niet kan afslaan: lid worden van de band Wishbone Ash. Granfelt zet zijn solo carrière op pauze en sluit zich aan bij de wereldberoemde band. Van 2002 tot 2004 geniet Granfelt weer van het grote succes, net als met The Leningrad Cowboys. En net als met The Leningrad Cowboys besluit hij na een paar jaar dat dit toch niet is wat hij zoekt. Granfelt speelt toch liever zijn eigen muziek en gaat weer verder met zijn eigen band.

Twee jaar na zijn vertrek uit Wishbone Ash komt de Ben Granfelt Band weer met een nieuw album: ‘Sum Of Memories. Live… Because We Can’ begint bij deze release. Granfelt en band spelen slechts één nummer van dit album, Check Up From The Neck Up maar rekt dit nummer wel op naar bijna zeven minuten.

Van het volgende studio album, ‘Kaleidoscope’ uit 2009, vinden we hier twee nummers terug. Because We Can wordt enthousiast door het publiek ontvangen en heeft een erg leuk intro waarna het nummer pas echt begint en vervolgens regelmatig van tempo wisselt en ook van stemming. De meeste nummers op dit album zijn meer dan vijf minuten lang, daardoor valt Soul Searching extra op want dit nummer is slechts twee minuten lang.

Na de release van het ‘Kaleidoscope’ album blijft het even stil, qua studio albums dan, rond Granfelt. In 2014 komt hij echter zeer sterk weer terug met het album ‘Handmade Songs’. Van dit album vinden we maar liefst vier nummers terug, terwijl we maar drie nummers horen van de volgende twee albums. Naast de Pink Floyd cover Breathe horen we een fantastische versie van Faith Hope & Love, een nummer die Granfelt ook al opnam met Wishbone Ash. Granfelt sluit het concert, en daarmee dit album, af met de andere twee nummers van ‘Handmade Songs’: Almighty Blues, met verschillende geweldige solo’s, en het volgende Going Home vormt de perfecte afsluiter.

Twee jaar na ‘Handmade Songs’ kwam het album ‘Another Day’ uit waar we drie nummers hier terug vinden (horen). Open Road is een blues rocker waarbij je steeds het gevoel hebt dat de band elk moment compleet los kan gaan maar dit gebeurd niet. Anders dan de titel doet vermoeden is Endless een klein, kort instrumentaal nummer. Het radio vriendelijke Wayward Child is het laatste nummer van ‘Another Day’ die we horen.

Dan blijft er nog maar één studio album over, tenminste ten tijde van dit concert (October 2019). ‘My Soul To You’ uit 2019 was dus het album die Granfelt promote ten tijde van dit concert maar hier staan echter ook maar drie nummers van op deze live registratie. Met het erg mooie nummer, die ook nog eens een erg leuke titel heeft, Mind Your Head and Watch Your Step opent Granfelt en zijn band dit optreden en knalt er meteen stevig in. My Soul To You is echter van een hele andere orde, een rustige gitaar ballad tussen alle stevige nummers in. Life, Living & You tenslotte is een blues rocknummer met een stuwende beat.

Kortom: een mooi, live, overzicht van de laatste studio albums van Granfelt. Live klinken de nummers nog beter en krijg je vooral zin om naar een concert van Granfelt te gaan.

01. Mind Your Head And Watch Your Step
02. Open Road