Recensie: Bob Dylan – Jokerman / I And I – The Reggae Remix

Bob Dylan - Jokerman - The Reggae Remix

Bob Dylan – Jokerman / I And I – The Reggae Remix
Format: 12″ Vinyl – Digital / Label: Columbia
Releasedatum: 17 Juli

Zoals ieder jaar verschijnen er op ‘Record Store Day’ speciale releases om zo de fysieke platenzaak te ondersteunen. Te midden van die vele aparte uitgaven lijkt deze EP.  dan in eerste instantie heel vreemd. Althans bij het lezen van de naam in combinatie met de woorden remix en reggae! Een combinatie die ogenschijnlijk niet echt lijkt te passen bij iemand Bob Dylan. Even verrassend als wonderlijk dat na het horen van de muzikale inhoud de wens ontstaat voor een volledig album met verknipte versies.

De reggae remixen werden al enkele jaren geleden al gemaakt door ene Doctor Dread voor een tribute album aan Dylan. De dub mixen zijn nu nieuw gemaakt. De dokter, voor wie hem niet kent, een Amerikaanse radio dj en producten die onder andere heeft gewerkt met Sly & Robbie, Steel Pulse en Bunny Wailer.

Voor wie zijn Bob Dylan geschiedenis niet even helder op het netvlies heeft. Een korte introductie rondom de twee liedjes op dit minialbum. Beiden zijn afkomstig van het album ‘Infidels’. Dit album werd geproduceerd door Mark Knopfler, de ritmesectie van deze plaat bestond uit Sly & Robbie; dus een Jamaicaanse tintje lag er toch al over deze nummers.

De oorspronkelijke elementen van toen vormen de nieuwe versie van 2012. Iets opvallender en directer dan het origineel dat maar heel langzaam haar magie prijsgaf. In deze vorm valt pas op dat er zowel in Jokerman als I And I toch heel wat blues verstopt zit.

Waar de originelen met name dreven op tekstuele spanning om het lied vooruit te drijven, kaatst de stem van Dylan op vooruit stomende muziek die qua volgorde net wat anders verloopt dan gewend. Jammer dat er werd gekozen om dub mixen te maken van dezelfde nummers. Deze zijn nogal repetitief en bieden niets nieuws. Meer liedjes van ‘Infidels’ had de EP. wel tot een kleine klassieker gemaakt.

Veel te kort maar zeer verrassend is deze speciale uitgave wel. Wie weet wat de dokter zou kunnen als hij de ruimte kreeg voor een volledig album met knip en plak werk.

01. Jokerman (Reggae Remix)
02. Jokerman (Dub Mix)