Logan Ledger – Logan Ledger
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Electro Magnetic – Rounder Records

Tekst: Martijn Wesseling

Twee weken geleden schreef ik bij de recensie van het nieuwe album van Theo Lawrence dat er de laatste jaren veel artiesten zijn die inspiratie putten uit de roots muziek van de jaren ’50 en ’60. Ook Logan Ledger put uit dat vaatje en laat het authentiek en tijdloos klinken. Volgens eigen zeggen haalt hij zijn inspiratie uit de legendarische catalogus van Sun Records. Dit is ook zeer goed te horen op zijn debuutalbum.

In 2013 vertrok Logan Ledger uit de Bay Area naar Nashville. De eerste periode werkte hij daar veel in cafés en speelde in coverbands. Later ontmoette hij gitarist Mark Thornton en schreef met hem Let The Mermaids Flirt With Me. Deze demo kwam via Dennis Crouch in handen van de legendarische muzikant en producent T Bone Burnett. Deze liet hem spelen tijdens de enkele optredens die hij zelf nog geeft en heeft nu zijn debuutalbum geproduceerd.

Vooraf verscheen de EP ‘I Don’t Dream Anymore’, welke liefhebbers van Americana en country al reikhalzend deed uitkijken naar dit volledige album.

Het album begint met het nummer waar dit hele avontuur mee begon, Let The Mermaids Flirt With Me. De titel is waarschijnlijk een ode aan Mississippi John Hurt, die een nummer heeft met dezelfde titel. Direct vanaf de start pakt de dromerige stem van Logan Ledger je beet. Hij zingt over het einde van zijn leven en dat hij dan met de meerminnen wil zijn. Nergens is dit echter somber, het is vooral een fijn kabbelend liedje.

Zoals ik al eerder schreef klinkt de muziek tijdloos. De stem van Ledger klinkt als de crooners die destijds Sun Records legendarisch hebben gemaakt. Hij kiest in zijn muziek de wat donkere kant van de country, ook in zijn teksten gaat het veel over schaduwen en de nacht. Vandaar dat het nummer Invisible Blue waarschijnlijk werd gekozen door de makers van True Detective voor de soundtrack van seizoen drie.

Op het album krijgt hij ook versterking van een aantal grote namen. Zo kreeg hij hulp van John Paul White voor het schrijven van het tragische liedje Tell Me A Lie en Steve Earl schreef mee aan The Lights Of San Francisco. Op de cover Skip a Rope na heeft hij de rest zelf geschreven.

Het is overduidelijk dat we hier te maken hebben met een talentvolle singer-songwriter. Samen met een aantal sterke muzikant en (natuurlijk) een geweldige productie is dit een prima debuut. Het doet vermoeden dat we hier nog meer van gaan horen.

01. Let The Mermaids Flirt With Me
02. Starlight
03. Invisible Blue