Shelby Lynne – Shelby Lynne
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Everso Records
Release: 2020

Tekst: Fons Delemarre

Wonderlijk, eigenlijk, als je al een stapel albums op je naam hebt staan, om dan je meest recente album simpelweg Shelby Lynne’ te noemen. Misschien betekent het dat dit album echt het album is dat ze eigenlijk altijd wilde maken?

Ik dacht dat het album Not Dark Yet’, gemaakt samen met haar zus Allison Moorer, aardig daarbij in de buurt kwam. Toch is dit album anders.

Shelby Lynne heeft te doen gehad met filmmaker Cynthia Mort. In diens film (When We Kill the Creators’) speelt Lynne een zangeres die een beetje wereldvreemd is en die (dus?) maar moeilijk kan kiezen tussen commercie en creativiteit.
De betrokkenheid bij die film lag aan de basis van Shelby Lynne’.

Een aantal nummers speelde ze live tijdens de filmopnames. Shelby Lynne’ is al met al een zeer gevarieerd album geworden, waarin allerlei muzikale invloeden doorklinken. De vraag is of dat ten koste gaat van de consistentie van het album…

Zo lijken de eerste maten van het openingsnummer Strange Things wel heel erg veel op Dyalan’s Ballad of a Thin Manuit 1967. Maar het beginstukje is, denk ik, kort genoeg om niet tot een plagiaatzaak te kunnen leiden. Mooi is het wel!
In Weather klinkt de geest van Leonard Cohen’s Hallelujah door en het Lynne kleurt het geluid van I Got You in met de Fugees-uitvoering van Carole King’s Killing Me Softly.
Meer invloeden? Love Is Coming heeft de kwetsbaarheid en eerlijkheid (en basloopje) van Lou Reed’s Walk On The Wild Side en in Weather, Off My Mind, My Mind’s Riot en Don’t Even Believe in Love kun je goed horen dat Lynne in 2008 het album ‘Just a Little Lovin’, een tribute to Dusty Springfield, heeft gemaakt en dat Springfield voor haar nog steeds een bron van inspiratie is.

Ondanks al die verschillende invloeden klinkt het album niet onsamenhangend. Misschien komt dat wel door het feit dat Lynne bijna alle instrumenten zelf heeft gespeeld op ‘Shelby Lynne’. Behalve dan de toetsen, waarvoor o.a. de gelouterde muzikant Bemmont Tench (Tom Petty en tientallen anderen) ingehuurd is.

What you hear is what you get: Shelby Lynne

Als je al twintig jaar in de muziek en de bijbehorende business bezig bent, waarom zou je dan eigenlijk nóg een album maken?
Lynne: “I’m making records all the time. I have a record in the can now. I’m always working on records. The only thing that’s changed in my world is the business. It’s kind of over with. It’s a whole different animal now. But it has made one thing clear to me as a singer and a songwriter. We do this for one reason. It’s just what we do. There’s no other reason to do it. When you’re 30 you think, ‘Oh, I’m gonna make a bunch of money. I’m gonna be famous.’ You don’t think about those things any more when you’re 50. It’s just what you do and you do it because you love it.”

In My Mind’s Riot hoor je dat klip en klaar, tot en met het rudimentaire stukje sax dat ze er op speelt. Dat wilde ze gewoon; en dus doet ze dat.

Al met al is Shelby Lynne’ een heerlijk eigenzinnig en zelfverzekerd album geworden. What you hear is what you get: Shelby Lynne.

Tracks:
01. Strange Things
02. I Got You
03. Love is Coming
04. Weather
05. Revolving Broken Heart
06. Off My Mind
07. Don’t Even Believe in Love
08. My Mind’s Riot
09. Here I Am
10. The Equation
11. Lovefear

Website: Shelby Lynne