Joe Bonamassa – Royal Tea
Format: CD – LP – Digital / Label: J&R Adventures – Mascot Label Group – Provogue

Tekst: Joop van Rossem

In een recent interview liet Joe Bonamassa zich ontvallen dat hij zich niet nog eens twintig jaar actief ziet zijn in de muziekbusiness. Da’s even schrikken maar ook wel weer te begrijpen want Bonamassa kent een ongebreideld werkethos, niet alleen als soloartiest maar ook nog eens als lid van Black Country Communion, Rock Candy Funk Party en samen met Beth Hart.

We zijn pas net vertrouwd geraakt met ‘A New Day Now’, waarop hij zijn debuut ‘A New Day Yesterday’ nog eens dunnetjes over deed, of hier is al weer zijn nieuwste worp. En het lijkt wel alsof de 43-jarige Amerikaan steeds beter wordt, zowel op compositorisch gebied, als op zijn gitaar en als zanger.
In het persbericht wordt de plaat aangekondigd als een ode aan Britse gitaarhelden als Mayall, Clapton, Beck en Cream, maar dat is volgens de maker niet de bedoeling geweest. Wel werd ‘Royal Tea’ vastgelegd in de legendarische Abbey Road Studios en kreeg hij compositorische ‘Engelse’ bijstand van Bernie Marsden (Whitesnake), Jools Holland en Pete Brown, jarenlang de vaste tekstschrijver voor Cream.

Opener When One Door Opens kent een klassiek intro, komt na een minuut of vier in de heavy metal terecht om prachtig ingetogen naar het einde toe te werken. Het titelnummer is een gedreven bluesrocker die wordt gevolgd door een waanzinnig mooie bluesrockballad Why Does It Take So Long To Say Goodbye. Lookout Man is een zware rocker, High Class Girl een ouderwets aandoende rocksong met een hoofdrol voor toetsenist Reese Wynans, A Conversation With Alice knipoogt naar Paul Rodgers van Free/Bad Company en Beyond The Silence is de tweede rockballad met Bonamassa in vocale topvorm. Meest afwijkend is het in rockabaillystijl gegoten Lonely Boy, Savannah sluit het album lekker rootsy af.

‘Royal Tea’ is het zoveelste pareltje in Bonamassa’s imposante oeuvre !

01. When One Door Opens
02. Royal Tea