Review: Santana – Blessings And Miracles

Santana - Blessings And Miracles

Santana – Blessings And Miracles
Format: CD – LP – Digital / Label BMG

Carlos Santana behoeft natuurlijk geen enkele introductie meer. Sinds eind jaren zeventig brengt hij het ene na het andere album uit, later ook vaak met verschillende gastmuzikanten. Het geluid van Santana’s gitaar is zo uniek dat je hem binnen een paar noten kan herkennen.

Santana begint het ‘Blessings and Miracles’ album zeer mysterieus met het instrumentale Ghost of Future Pull / New Light en al snel horen we zijn zeer bekende gitaargeluid en kan het feest daarna beginnen met Santana Celebration. Het tevens instrumentale Santana Celebration klinkt precies zoals de titel suggereert: een feestje Santana style.

Op het volgende nummer, Rumbalero, horen we Salvador Santana samen met zijn vader een mix neerzetten van oude en nieuwe invloeden. Zoals we al jaren gewend zijn horen we heel veel gastmuzikanten op de albums van Santana.

Op ‘Blessings and Miracles’ wordt hij echter niet overschaduwd door zijn gasten, iets wat in het verleden wel soms gebeurde. Country zanger Chris Stapleton is de volgende muzikale gast. Stapleton en Santana zetten samen een prachtig rustig reggae nummer getiteld Joy neer. Na het rustige Joy is het tijd voor de volgende muzikale gast en een heerlijk swingend nummer.

In 1999 bracht Santana het nummer Smooth uit samen met Matchbox 20 zanger Rob Thomas en dat werd een zeer groot succes. En nu komt Thomas weer langs in de studio van Santana en weer leveren ze met Move weer een fantastisch nummer af. Ook op het volgende nummer komt een oude muzikale vriend van Santana langs in de studio. Aan Steve Winwood de zware taak om na het fantastische Move een nieuwe versie van de klassieker Whiter Shade Of Pale in te zingen. Het resultaat is een leuk nummer maar deze latin versie van Whiter Shade Of Pale valt een beetje in het niet na Move.

Break begint heel klein met de stem van Ally Brooke en een beetje gitaar van Santana maar ontpopt zich langzaam tot een prachtig nummer. Hierna gooit Santana zijn bekende latin saus over een hip-hop nummer met Diane Warren en rapper G-Eazy.

Na She’s Fire drukt Santana opeens het gaspedaal diep in en knalt Peace Power opeens uit de boxen. De overgang van hip-hop naar hardrock is een beetje grote stap en komt wel heel erg plotseling. Peace Power is een jam van ruim vier en halve minuut die nog extra veel kracht krijgt van Living Colour’s Corey Glover en Cindy Blackman Santana op drums.

Als je denkt dat Santana niet meer kan verrassen heeft het nummer America For Sale nog niet gehoord. Voor dit nummer heeft Santana Metallica gitarist Kirk Hammett en Death Angels zanger Mark Osegueda uitgenodigd in zijn studio om een nummer te maken zoals we nog nooit hebben gehoord van Santana. Je moet er van houden maar America For Sale is een erg sterk nummer met typisch Santana geluid tussen het geweld van de andere twee heren.

Net als na She’s Fire slaat de sfeer opeens na America For Sale weer om en krijgen we het rustige Breathing Underwater te horen. Na Santana’s zoon Salvador te hebben gehoord tijdens Rumbalero en Santana’s vrouw Cindy te hebben gehoord op verschillende nummers is het nu de beurt aan Santana’s dochter Stella om samen met haar vader een nummer te spelen. Stella schreef dit nummer zelf en heeft een prachtige stem en vader Santana kleurt het nummer met zijn gitaarspel erg mooi in. Jammer genoeg zit Breathing Underwater tussen twee stampende nummers ingeperst waardoor de overgang zowel voor als na het nummer erg groot is.

Mother Yes is vervolgens een lekker stampend nummer die vooral leunt op de drums en percussie. Dat gaat, in een ander tempo, door in het nummer Song For Cindy. Song For Cindy schreef Santana als ode aan zijn drummer en zijn vrouw Cindy Blackman Santana. Na deze mooie ode komt een zeer bijzondere gast de studio ingelopen. Jazz toetsenist Chick Corea komt samen met zijn vrouw langs om een lekker jazznummer te spelen samen met Santana. Jammer genoeg zal dit één van de laatste opnames zijn van Corea, die in februari 2021 overlijd. Gelukkig konden hij en zijn vrouw nog samen met Santana het prachtige Angel Choir All Together op de band zetten.

Santana sluit het album af waarmee hij begon: Ghost Of Future Pull.

Kortom: Weer een sterk en afwisselend album van iemand die door verschillende muziekstijlen heen toch altijd zijn eigen geluid houd.

01. Ghost of Future Pull New Light