Review: Danielle Nicole – The Love You Bleed

Danielle Nicole - The Love You Bleed

Danielle Nicole – The Love You Bleed
Format: CD / Label: Forty Below Records

‘The Love You Bleed’ is het derde studioalbum van de 41-jarige Amerikaanse zangeres en bassiste Danielle Nicole, in 1983 geboren als Danielle Nicole Schnebelen in Kansas City, Missouri, Verenigde Staten.

Ze groeide op met de blues en werd bekend als een van de oprichters van Trampled Under Foot, de band die ze vormde met haar broers Kris en Nick. Hoewel ze eigenlijk alleen de bas oppakte zodat Trampled Under Foot een familieband kon blijven, omarmde ze haar instrument volledig. Met resultaat: in 2014 werd ze de eerste vrouwelijke winnaar ooit van de Blues Foundation’s Blues Music Award voor Beste Instrumentalist, in de categorie bas.

Nicole bracht in 2015 haar eerste solalbum ‘Wolf Den’ uit en volgde dat op met ‘Cry No More’ uit 2018; de laatste bereikte zelfs de eerste plaats van de Billboard Top Blues Albumlijst. Daarnaast bezorgde het haar in 2019 ook nog eens twee Blues Music Awards, drie Independent Blues Awards én een Grammy-nominatie. In mei 2017 kwam er een live-album van haar uit, ‘Live at the Gospel Lounge’ getiteld.

En nu dus haar nieuwste cd, ‘The Love You Bleed’, die werd geproduceerd door Tony Braunagel (Taj Mahal, Eric Burdon, Robert Cray) en mede geproduceerd door Nicole zelf, met John Porter (B.B. King, Buddy Guy, Bryan Ferry) die de mix verzorgde. Het hechte kwartet op de songs bestaat uit Danielle Nicole op basgitaar en zang, Brandon Miller (elektrische, akoestische en pedalsteel gitaar, mandoline en 12-snarige gitaar), Damon Parker (keyboards), Go-Go Ray (drums) en Stevie Blacke (viool en cello).

Danielle werd aanvankelijk beïnvloed door haar ouders en herinnert zich dat haar vader bluesgitaar speelde en haar moeder zong met de groep Little Eva & The Works. Ze vormde Trampled Under Foot, een populaire band uit het Midwesten, met haar twee broers. Haar solocarrière begon met de release van ‘Wolf Den (2015), die piekte op nummer 2 in de Billboard Blues-hitlijsten en 7,5 miljoen Spotify-streams verzamelde. ‘Cry No More’ (2018) debuteerde op nummer 1 in de Billboard Blues Charts en werd genomineerd voor een Grammy. Het had ook meer dan 10 miljoen Spotify-streams.

Nicole is opgenomen in de Kansas Music Hall of Fame en de South Canada Blues Hall of Fame. Daarnaast heeft ze zeven Blues Music Awards ontvangen. Ze deed onlangs een duet met de legendarische zanger Dion op het nieuwe nummer I Aim To Please en nam het openingsnummer op in de aanstaande Peter Hutchings-film ‘Which Brings Me To You’.

Het nieuwe album staat vol met teksten over liefde, verlies, wil, vastberadenheid en alle andere dingen die met liefde samengaan. De eerste single, Make Love, gaat over het bewust voorbijgaan aan de pijn, het kiezen voor liefde, familie en gemeenschap op de moeilijke momenten van het leven. Het verheft de boodschap van liefde en saamhorigheid ondanks ontberingen.

Aan lof over het nieuwe album geen gebrek: Guitar World verklaarde: “Danielle Nicole heeft respect en bewondering gewonnen in de Amerikaanse bluesscene vanwege haar soulvolle, inventieve spel en onvermoeibare werkethiek.” Blues Music Magazine zei: “Nicole brengt het, bakt het en serveert het laaiend op een zilveren, soul-rockende schaal.” De Kansas City Star verklaarde: “Blues- en soulvocalisten worden doorgaans beter naarmate ze ouder worden. Bettye LaVette is een van de artiesten die naarmate ze ouder werd steeds geloofwaardiger werd. Danielle Nicole lijkt in haar voetsporen te treden.” En de legendarische Koko Taylor komt meteen ter zake: “Dat meisje gaat tot in de puntjes!”

En wat vind ik van dit nieuwe album? Het zijn twaalf uitstekende songs, prachtig en krachtig gezongen en muzikaal geweldig ingekleurd. Dat Make Love tot eerste single werd verkozen is heel begrijpelijk, het is een song die ongetwijfeld ook buiten de blues scene goed in de smaak zal vallen, wat mij betreft geldt dit overigens ook voor de rest van het album. Luister naar de onderstaande songs en bepaal zelf of ik hierin gelijk heb, of niet natuurlijk. Ik vind het een geweldig album, dat iedere keer nog weer verrast.

4 Mei: Moulin Blues – Ospel

01. Love On My Brain
02. Make Love