Review: Bob Corritore & Friends – Spider In My Stew

Bob Corritore & Friends - Spider In My Stew

Bob Corritore & Friends – Spider In My Stew
Format: CD – Digital / Label: VizzTone Label Group

Bij het terugkijken naar de recensies die ik in 2021 voor Bluestown Music geschreven heb, kwam ik een stuk over Bob Corritore’s album ‘Spider in My Stew’ tegen. Niet goed geschreven, vind ik, en terecht had Corritore kritiek op het feit dat de bespreking van zijn laatste album meer over andere albums dan het zijne ging. Laat ik het nieuwe jaar beginnen met dit recht te zetten.

Corritore en zijn vele muzikale vrienden (o.a. Sugaray Rayford en John Primer) zetten op ‘Spider in My Stew’ een degelijk stuk Chicago getinte blues neer. Corritore’s mondharmonicaspel is de rode draad door het hele album. De eerste vier nummers creëren een actief, uptempo begin.

Daarna, in titelnummer Spider In My Stew, wordt er in een ballad ruim baan gemaakt voor het howlen en growlen van Corritore op zijn -geluidstechnisch fraai ingekleurde- chromatische mondharmonica. Vervolgens wordt in Wang Dang Doodle (zang: Shy Perry) het tempo weer fors opgevoerd en bluesrockt de band er weer lekker op los. Op Drop Anchor is er ruimte voor een vintage klinkend, bluesjive-achtig geluid.

Degelijke en interessante blues hoeft niet vernieuwend te zijn, maar die muziek moet dan wél met deskundigheid, inlevingsvermogen en technische vaardigheid gespeeld er geregistreerd worden. En dat doen Corritore en zijn vrienden op ‘Spider In My Stew’. Ballad Why Am I Treated So Bad is mooi leeg gelaten en geeft zo Corritore’s harp en Francine Reed’s vocals de ruimte die ze verdienen. Ook gitarist Johnny Main past goed in de kleur van de song. Geen snarenfietserij, maar wél rake tonen. En gelukkig geen fade out aan het einde, maar een goed passend slotakkoord.

De meest verrassende track is zonder meer de cover die Corritore and Friends gemaakt hebben van I Shall Be Released. Veel gecoverd, dat is waar, maar uitgevoerd door een bluesband is het niet zo vaak. De fraaie, goed ingeleefde, zang van Francine Reed draagt het nummer en maakt er mooie soulblues van. Wederom door Corritore en gitarist Johnny Main voorzien van een ingetogen einde.

‘Spider In My Stew’ is muziek voor liefhebbers van goed gemaakte, old fashioned -vintage, zo u wilt- blues uit de rijke traditie van de Amerikaanse blues.

VizzTone, Corritore’s label, formuleert het zo: ‘Spider In My Stew’ continues Bob’s musical adventures with a fresh batch of 14 new selections featuring some of the greatest artists in the blues today! Amazing vocals, killer bands, memorable songs, passionate performances, and Bob’s exquisite harp! Another museum piece to add to the collection of essential works of contemporary blues music. Bob Corritore has been helped by thirty-nine musicians to offer us an almost insurpassed color palette, surrendering to classics among others by Willie Dixon, JB Lenoir, Pops Staples or a wonderful cover of Bob Dylan’s “I Shall Be Release” sung by the supreme vocalist Francine Reed”.

De fraaie en goed passende cover art van Vince Ray dient zeker ook vermeld te worden. Het album klinkt zoals het eruitziet!

Voor de volledigheid volgt na de tracklist nog een volledig overzicht van ‘wie’ op ‘welk nummer’ ‘wat’ doet.

01. Tenessee Woman (feat. Oscar Wilson)