+Various Artists - Live At Bill Graham’s Fillmore West (Remastered)

Various Artists – Live At Bill Graham’s Fillmore West (Remastered)
Format: CD – Vinyl / Label: Columbia – Legacy
Releasedatum: 29 oktober 2019

Dit album werd oorspronkelijk in 1969 uitgebracht als een album van Michael Bloomfield with Nick Gravenites & Friends en toont op een prima wijze aan hoe goed gitarist Michael Bloomfield destijds was. Daarnaast wordt het ook pijnlijk duidelijk wat een uitzonderlijk talent er verloren ging door zijn drugsoverdosis in 1981.
Michael Bloomfield vergaarde roem door zijn deelname in bands als The Paul Butterfield Blues Band en The Electric Flag. Daarna speelde hij nog even in de mislukte supergroep KGB en bracht hij nog wat soloalbums uit, die behoorlijk schommelden in kwaliteit. Ook zijn deelname aan de supersessie met Al Kooper en Steve Stills staat nog bij veel mensen in het geheugen gegrift door de twee prima albums van die sessie, ‘Super Session’ en ‘The Live Adventures Of Michael Bloomfield & Al Kooper’, beiden uit 1969.
En met deze albums is deze heruitgave zeer zeker te vergelijken.

Michael Bloomfield verzamelde een stel zeer ervaren muzikanten om zich heen voor dit concert. Zo hoor je zanger Nick Gravenites (ex-Electric Flag, Big Brother & the Holding Company), drummer Bob Jones (o.a. Fred McDowell), Mark Naftalin op piano (Paul Butterfield Blues Band), organist Ira Kamin, bassist John Kahn (o.a. Jerry Garcia en Fred McDowell), percussionist Dino Andino (uit de band Chango), tenorsaxofonist Noel Jewkis, baritonsaxofonisten Gerald Oshita en Snooky Flowers (ex-Janis Joplin & The Kozmic Blues Band) en trompetist John Wilmeth (ex-Southern Comfort).

Het concert werd op een prima wijze geproduceerd door Elliot Mazer (o.a. van Neil Young faam) en opent met een cover van het Otis Rush nummer It Takes Time. Na een valse start begint een soepel swingende shuffle waarin het messcherp priemende gitaarwerk van Michael Bloomfield centraal staat. Een stomende shuffle met zeer soulvolle zang van Nick Gravenites.
Oh Mama is een slowblues, geschreven door Michael Bloomfield. Lekker lui en jazzy uitgevoerd met slaperige zang van Bloomfield. Door de lome blazers hangt er ook een New Orleans geluid over dit nummer.
De cover van het Arthur Conley nummer Love Got Me wordt gezongen door drummer Bob Jones en is een ontspannen groovend soulnummer. Nick Gravenites schreef het ruim vijftien minuten durende Blues On A Westside. Een breekbare slowblues met Michael Bloomfield in bloedvorm op zijn sfeervol jankende gitaar. Die topvorm behoudt hij in de James Cotton cover One More Mile To Go waarin Taj Mahal als zanger en harmonicaspeler opduikt. Nick Gravenites’ It’s About Time klinkt al seen funky versie van de band The Electric Flag met splijtend hard gitaarspel van Bloomfield.
De instrumentale shuffle Carmelita Skiffle sluit het album af. Een nummer waarin de vlammende gitaar van Bloomfield wederom op een zeer prettige wijze domineert!

Dit is een zeer terechte heruitgave waarop Michael Bloomfield echt in topvorm verkeert. Elke bluesliefhebber zou dit album in huis moeten hebben!

01. It Takes Time