Recensie: Various Artists – Killer B’s U.S. Pop Hits

 

Various Artists – Killer B’s U.S. Pop Hits
Format: CD / Label: Jasmine Records
Release: 2021
Tekst: Peter Marinus

In de tijd, dat ik nog singletjes kocht was ik altijd razend beneiuwd naar de B-kantjes van die singles. Ik hoopte elke keer dat ik daar een voor mij onbekende parel zou tegenkomen, hetgeen ook vaak het geval was.

Het Britse Jasmine label heeft een groot aantal B-kantjes bijeen gebracht op deze verzamelaar. Allemaal nummers uit de 50’s en vroege 60’s door merendeels overbekende artiesten.

De oudste B-kant op dit album is Get Rhythm van Johnny Cash & the Tennessee Two uit 1957, de B-kant van de dikke hit I’ll Walk The Line.

De muziekstijlen op deze verzamelaar lopen uiteen van rock & roll, onschuldige meidenpop en gepolijste ballads.

Geopend wordt met het kenmerkende sprankelende rock & roll geluid van Buddy Holly’s Crickets met Tell Me How.

The Coasters zijn zoals altijd woest rockend aanwezig met That Is Rock And Roll, gevolgd door de manisch pompende rock & roll van Jerry Lee Lewis in It’ll Be Me.

Duane Eddy’s Stalkin’ is een trage, bluesy instrumental met hard kreunende blazers. The Ventures klinken in No Trespassing een stuk venijniger dan dat we van ze gewend zijn.

De indringende stem van Roy Orbison leent zich natuurlijk prima voor de classic Love Hurts. Ben E. King levert met On The Horizon vertrouwde soul kwaliteit.

Dee Dee Sharp’s Baby Cakes rockt lekker onstuimig en Johnny & the Hurricanes gaan met Buckeye een flink stuk richting het garagepunk geluid. Freddy Cannon stort zich in June, July And August op de Little Richard-achtige wilde rock & roll.

De zang van the Everly Brothers klinkt in Maybe Tomorrow hemels als altijd. Voor rauwe rock & roll kan je terecht bij Link Wray & his Ray Men in The Swag.

Chuck Berry’s Reelin’And Rocking is overbekend en is een passende afsluiter van deze heerlijke verzamelaar.