+Various Artists - Club Beat Stirring Up Some Blues – The Original Sound Of UK Club Land

Various Artists – Club Beat Stirring Up Some Blues – The Original Sound Of UK Club Land
Format: CD / Label: Jasmine Records
Releasedatum: 19 juli 2019

Tekst:  Peter Marinus

Deze verzamelaar op het Britse Jasmine label maakt onderdeel uit van de serie ‘Adventures In UK Club Land’ waarin ook al een soulverzamelaar verscheen. Het mooie van dit soort verzamelaars is dat er volop aandacht is voor zeer obscure bluesartiesten. Hierdoor krijg je het idee dat je met een bluesontdekkingstocht bezig bent!

Uiteraard staan er ook de nodige meer bekende en zeer bekende bluesartiesten op dit album waarvan de als altijd overdonderde Howlin’ Wolf met zijn Poor Boy, de spetterende boogie Alice Mae Blues van Sonny Boy Williams, de rauwe blues van Muddy Waters in Trouble No More , het brandende gitaarwerk van Elmore James in Knocking At Your Door en het loeiende harmoncaspel van Little Walter in Oh Baby er uitspringen.
Het zijn echter de obscure artiesten die dit album extra lekker maken.

Zo opent het album met bluesgitarist Slim Green en zijn Cats From Fresno, die samen met drummer-zanger Al Simmons te horen zijn in de ongepolijste bluesshuffle Old Folk’s Boogie.
Skip Robinson & His Imperials zijn te horen met het uit 1962 stammende I Just Can’t Wait, een wild rhythm & blues nummer met een “Green Onions” achtige melodie en een garagepunk achtige energie. Schoolboy Cleve is Cleveland White, een zanger-harmonicaspeleer uit de Baton Rouge, die te horen is met de stompende rauwe harmoncablues She’s Gone. The Nightriders was de backingband van bassist en bandleader Doc Starkes. Hun luchtig swingende Lookin’ For My Baby heeft een hoog Coasters gehalte. Gitarist Jimmy Nolen zou later opduiken in de band van James Brown en nog later bij Maceo & All The King’s Men. Zijn You’ve Been Goofing is een ontspannen blues met souvolle zang en waarin Jimmy zich beperkt tot jazzy gitaarlicks. Zanger Dossie Terry bracht I Got A Watch Dog in 1957 uit op het King label. In deze soepele shuffle bewijst hij een zeer krachtige soulzanger te zijn.
Uit Chicago komt zanger en harmonicaspeler Little Mac. Zijn harmonica is echter niet te horen in de stuwende shuffle Times Are Getting Tougher waarin een hard priemende gitarist de show steelt. Zanger-gitarist Danny Boy is vervolgens te horen mey de luie shuffle Kokomo Me Baby, een nummer met een licht rockabilly geluid. Little Jimmy Ray’s You Need To Fall In Love heeft verdacht veel weg van de klassieker “Fever”.
Little Esther zou later als Esther Phillips bekend worden en zelfs de discosoul kant op gaan. Hier laat zij haar kenmerkende ”verstopte neus zang” op je los in de stomende bigband blues van If It’s News To You. Willie Mae Thornton werd later wereldberoemd als Big Mama Thornton en haar powerhouse zang is te horen in Just Like A Dog (Barking Up The Wrong Tree). Zanger en drummer Jimmy Mullins uit Rawl Springs, Mississippi nam als Mercy Baby de broeierige shuffle Pleadin’ op met hartverscheurende huilende zang. Dennis Roberts was een rhythm & blues zanger en zijn Come On is een hecht swingende shuffle met soulvolle zang en pompende blazers. Rhythm & blues bandleider Bob Reed uit Californie levert het stug doorpomopende I’m Leaving You af.
Tot slot bewijst zanger Little Joe Hinton met de zeer soulvolle ballad My Love Is Real dat hij eigenlijk net zo groot had moeten worden als Bobby “Blue” Bland.

Deze verzamelaar op het Jasmine label staat boordevol heerlijke obscure bluesparels!

01. Al Simmons with Slim Green & The CFats From Fresno: Old Folk’s Boogie