Thomas Dybdahl – Fever
Format: CD – LP – Digital / Label: V2 Records

Twee jaar geleden eindigde ik mijn recensie van het toenmalige album van Thomas Dybdahl met de hoop dat een vervolg binnen een jaar zou verschijnen. Uiteindelijk hebben de fans en liefhebbers iets meer geduld moeten hebben. Maar, oh jongens het was weer het wachten waard.

Het nieuwe album is het laatste deel van een drieluik in het werk van deze Noorse zanger. Dit de tweede keer dat een reeks album een cyclus vormen in zijn werk. Dus na´The Great Plains´en´All These Things´is er´Fever´. De serene muzikale idiomen ingeruild warmbloederigere soul die even intiem voelt als de verstilling die eerder op zijn albums te vinden was. De melancholische liedjes zijn plots feestelijk op hun eigen low key manier. Als zeg maar de introvert die voorzichtig een paar pasjes op de dansvloer zet. De muzikale grijstinten zijn nu vervangen door het vrolijkere blauw, rood en geel van de albumhoes. Warmere kleuren voor een album dat de eerdere Scandinavische kou achterlaat voor Californische warme nachten.

De afwezigheid van de liefde is nu ook niet het onderwerp, de liedjes branden van verlangen naar nieuwe verliefdheid en lust. De hoofdpersoon is op zoek en weet wat hij wil maar beseft zich wel dat een gebroken hart zo kan gebeuren. Deze kennis het bluesy randje onder de warmbloedigheid en up tempo van het album. Verwacht ook geen heftige beats of dito tempo. Ook in een vrolijke bui hanteert Dybdahl zijn eigen mengels van pop, jazz en een druppel verdriet.

Tegen beter weten in maar laat 2021 maar meteen een nieuwe Dybdahl album met zich meebrengen. Deze nieuwe warmbloedigere variant willen we als fans zeker nog vaker horen! Een nieuwe stijl die gelukkig nog net zo lijkt op de klassiekers die wel al kennen.

01. 45
02. Fever
03. On My Way To California