The Gathering – Souvenirs
Format: LP / Label: Psychonaut Records
Release: 2019

Derde heruitgave van deze band op het zwarte goud. Ironisch eigenlijk dat het meest digitale werk op deze analoge geluidsdrager verschijnt. Als je in 2003 had gezegd dat het album zoveel jaar later op vinyl zou worden uitgebracht had waarschijnlijk niemand je geloofd. Digitale diensten zouden de norm gaan worden, een ontwikkeling die toch niet helemaal gestalte heeft gekregen; zeg maar de toekomst die een beetje uitbleef.

Opvallende constatering bij de eerste nummers is hoe goed The Gathering de concurrentie voorbleef. Vanaf ‘Mandylion’ pelde de band met iedere nieuw album een schil van hun geluid. Om op dit album te komen tot een redelijk minimalistisch en bijna volledig elektronisch geluid.

Waar collega artiesten als Within Temptation en Nightwish scoorde met vergelijkbare sprookjes bombast (Mandylion) ging de Gathering nu richting andere sferen. Hun muziek op dat moment eventueel ook te gebruiken als soundtrack voor films als de ‘Matrix of Lost Highway’. Er werd dus niet stilgestaan en voortborduurt op bereikte mijlpalen. Constante vernieuwing en verdieping was het doel van de band.

De hoeveelheid elektronica maakt dat het album in eerste instantie wat koud aandoet. Alsof de nadruk op toetsen wat kille en naargeestige sferen oplevert. Futurisme als tegenhanger van meeslepende muziek.
Bij het herhaaldelijk luisteren ontdooit het wat ijzige karakter en worden de diepere emotionele laag zichtbaar. Onder de blauwige waas die eerst uit de speakers opstijgt blijken meer klankkleuren zichtbaar te zijn. Denk maar aan de monoloog die Rutger Hauer uitspreekt aan het einde van Blade Runner, onder alle digitale lagen blijkt een humane ziel te zitten.

01. These Good People
02. Even The Spirits Are Afraid
03. Broken Glass