The Blood Moon Howlers - Mad Man’s Ruse
Format: CD - Digital / Label: Mercenaries Productions
Releasedatum: 26 juli 2019

Rauw en bedwelmend, dat zijn toch wel de twee sleutelwoorden, die van toepassing zijn op het debuutalbum van de band The Blood Moon Howlers uit Los Angeles. Een band, die bestaat uit Matt Wayne (zang, gitaar), JuJu (zang, bas, keyboards), Brandon Cooke (drums) en Evan Saxfield (saxofoon, sitar).

Na twee EP’s heeft de band nu een album uitgebracht waarop het eigenzinnige geluid van de band goed te horen is. Je kan er zowel rauw rockende garagepunk als intieme breekbare psychedelica op tegenkomen.

Het album opent met het dreigend slepende en bluesy Mad Man’s Ruse met rauw gitaarwerk en Ray Manzarek-achtig pianospel. De combinatie van de rauwe stem van Matt en de lieflijke stem van JuJu werkt zeer goed in dit zinderende en hallucinerende nummer. Sugar Babe is een ingetogen breekbare ballad waarin JuJu zichzelf tot Sugar Babe kroont, maar dan wel eentje met een kartelig randje. Qua muziek bevindt dit nummer zich ergens tussen The Velvet Underground en Everything But The Girl. Vervolgens is Lose Myself (Bar 9) een hoekig en rauw groovend nummer met snauwende zang van Matt en zijn ploegende fuzz-slide. Halverwege gaat het nummer over in heftige psychedelica, als Pink Floyd in hun jonge jaren, waarin Matt zijn gitaar alle kanten op laat gieren.
Run Run Baby is daarna weer een breekbaar Velvet Underground-achtig nummer met een zwaar verslavend effect. Spaarzaam, maar wel effectief, ingekleurd door een brandende rauwe gitaar, bas en saxofoon. Drunk ‘N’ Cold klinkt enigszins als “Smokestack LIghtnin” maar dan met een extreem hard brandende gitaar en intense Kurt Cobain-achtige zang. De gierende saxofoon geeft dit nummer dan ook nog eens “Fun House” (Stooges) randje.
In Buckled Under rockt de band even massief en log als Led Zeppelin maar dan wel vermengd met het kunstzinnige Morphine geluid door de sax van Evan Saxfield. De smachtende zang van JuJu klinkt als Shirley Manson (Garbage) in haar beste jaren. See Right Through You is een supersmerig garagepunk nummer met een totaal vervormde gitaar, die hier meer als een schuurmachine klinkt. In het betoverende Going Home zit een lichte funky groove. Een psychedelisch nummer, compleet met sitar.
Na het akoestische bluesy/folky Whiskey And Wine (Blood House Sessions) wordt het album afgesloten met een intieme cover van het Tom Waits nummer Chocolate Jesus.

Als rauwe intense psychedelische rock jouw ding zijn, dan kan je gewoonweg niet om dit album heen! Prima debuut!

01. Mad Man’s Ruse