+The Blind Lemon Gators - Gatorville

The Blind Lemon Gators – Gatorville
Format: CD – Digital / Label: Blind Lemon Music
Releasedatum: 15 november 2019

Ik heb nooit geweten dat het klimaat in Schotland dermate broeierig is, dat er “alligators” voorkomen. Toch is dat zo want het nieuwe album van The Blind Lemon Gators bewijst dat er in Schotland een voedingsbodem is voor broeierige, haast Delta, bluesmuziek.
De band is het zoveelste project van de Schotse zanger Greig Taylor, die gezien wordt als één van de beste Britse blueszangers. Hij was al actief met zijn Greig Taylor Blues Combo en Greig Taylor’s Boos Band en was tijdens de “The Gospel According To…” shows lid van de formatie A Capella en daarnaast was hij ook nog eens onderdeel van de Celtic Blues And Gospel Show.

En nu dan The Blind Lemon Gators waarin hij wordt bijgestaan door Iain Donald (gitaar, bas) en Dave Cantwell (drums). Gitarist Iain Donald speelt met zijn rauw snijdende slidegitaar ook een indrukwekkende hoofdrol op dit album.

De band begint het album met het funky bonkende Blues Man’s Shoes waarin de grofkorrelige zang van Greig gelijk opvalt naast de rauw brandende slide van Iain. A Little Death Around The Eyes is een akoestische shuffle met zacht schuifelende drums, een zacht pompende accordeon van gast Gill Hunter (van het Blues Combo) en de sfeervol priemende slide van Iain. Door de soulvolle zang van Greig gaat dit nummer richting mystieke bluesy Celtic folk.
All I Ever Wanted is vervolgens een pompende broeierige shuffle waarin de bluesy en soulvolle zang van Greig prima gedijt. Goodnight Irene is uiteraard bekend van Leadbelly en is opgedragen aan de moeder van Iain, die in 2018 overleed. De band geeft een geheel eigen, haast Ry Cooder-achtige, draai aan deze klassieker. Iain’s sprankelende en stemmige gitaarspel steelt hier de show. Vervolgens wordt een deinende wals ingezet met Hurt. Een wals in een Tom Waits/Arno Hintjens-achtig decor waarin Greig’s stem voor het bluesgehalte zorgt.
Dave Ivens treedt met zijn pompende bluesharmonica aan in de soepel swingende shuffle Gravy Train met een smerig snijdende slidegitaar. Het broeierig voortslepende A Better Land heeft een “chain gang” ritme met een gospel boodschap in de tekst. Dave Ivens is wederom op zijn brullende bluesharmonica te horen in Ain’t Got You, een lui pompende shuffle in de beste Chicago blues traditie. Het rauwe en funky Wicked Charm mengt een Jon Spencer-achtig smerig bluesgeluid met funky ZZ Top-achtige grooves.
De afsluiter, The Ballad Of Trigarelli, laat de band van zijn intiemste kant horen. Een Ry Cooder-achtige ballad met de zacht huilende slidegitaar van Iain.

The Blind Lemon Gators hebben mij op een zeer prettige wijze verrast met een prima broeierig en rauw bluesalbum!

01. Blues Man’s Shoes