Teddy Thompson – Heartbreaker Please
Format: CD – LP – Digital / Label: Membran Chalky Sounds

Eerste solo album in ruim negen jaar tijd. De tussenliggende periode maakte Teddy Thompson alleen platen met anderen. Dit jaar vormt dan ook nog het jubileum van zijn debuutplaat, deze verscheen in 2000.

Nu heeft Teddy een bekende achternaam. Hij is de zoon van Richard en Linda Thompson. Beiden muzikant en ooit getrouwd. In de jaren zeventig brachten ze meerdere albums uit die nu geleden als klassieker. Om na hun scheiding beiden muzikaal actief te blijven. Maar het is oneerlijk om de vergelijking te maken tussen ouders en zoon. Al moest de associatie even worden genoemd. Muzikaal gezien beweegt de zoon zich in een totaal andere muzikale omgeving dan de statige pastorale klanken van zijn ouders.

Meer nog klinkt hij hier als een muzikaal kind van de latere Elvis Costello. Een vleugje country aangevuld met de kleurrijkheid van de pop. Ieder lied een kort verhaal dat middels de grote refreinen wordt verteld. Een vleugje weemoed naar de liefde die voorbij ging naast de belofte en verlangens van een nieuwe verliefdheid. De warme zomerzon van de nieuwe liefde omhuld met de natte regendruppels in de herfst als de relatie toch strand. Mooi hoe levensvreugde en melancholie zo mooi naast elkaar kunnen staan.

Het nadeel is wel dat de liedjes wat voorbij vliegen. Juist de thematische focus op die eerste nieuwe liefdesmomenten maakt het geheel wat vluchtig. Het nieuwe stel kent elkaar nog niet zo goed en kletst wat over koetjes en kalfjes. Het gebrek aan diepgang maakt dat na het luisteren geen enkele melodie of tekstregel blijft hangen. De schoonheid is er als een voorbijgaand moment alleen bij het draaien van de plaat.

01. Why Wait
02. At A Light
03. Heartbreaker Please