++++Tad Robinson - Real Street

Tad Robinson – Real Street
Format: CD – Digital / Label: Severn Records
Releasedatum: 13 september 2019

Hoe lang zal het nog gaan duren voordat wij ons gaan beseffen, dat Tad Robinson één van de beste, zo niet dé beste, soulzanger van deze tijd is? Zal het dan met zijn nieuwe, zevende, album gaan gebeuren? Dat zou dan meer dan terecht zijn want Tad Robinson is een zanger, die in de beste Hi Records traditie past met een stem, die klinkt als een mix van Al Green en Robert Cray. Daarnaast speelt hij ook nog eens zeer verdienstelijk harmonica.

Het weldadige Hi soul geluid spoelt direct in de opener van zijn nieuwe album, Changes, over je heen. En dat is niet zo verwonderlijk als je weet dat Tad’s muzikale begeleiders uit de Hi Rhythm Section komen, namelijk Reverend Charles Hodges (orgel), Joe Restivo (gitaar), Leroy Hodges (bas), Howard Grimes (drums), Kevin Anker (elektrische piano), Marc Franklin (trompet), Kirk Smothers (saxofoon) en Devin B. Thompson (backing vocals).
Ook in het mid-tempo Full Grown Woman is het Hi geluid zeer duidelijk aanwezig in een romig deinend en zeer sensueel soulnummer. Search Your Heart is een cover van een nummer van George Jackson, een zanger-componist, die o.a. nummers schreef voor Candi Staton en James Brown. Dit is een deep soul ballad waarin de licht rauwe, emotionele stem van Tad schitterend tot zijn recht komt. Ook lekker is de prima bluesy gitaarsolo van Joe Restivo. Met Love In The Neighborhood schakelen we weer over op het sprankelende Hi soul geluid. Een nummer waarin ook het soulblues geluid van Robert Cray te bespeuren is en waarin Tad ook op zijn scheurende harmonica te horen is. Na de intieme funky soulblues van Wishing Well Blues is het tijd voor een onverwachte cover, namelijk een cover van het Roy Orbison nummer You Got It uit 1989. Dit nummer is door Tad getransformeerd tot een romig Hi-achtig nummer met loom soulorgelwerk van Charles Hodges en de al even lome blazers.
De cover van het Bread nummer Make It With You bewijst dat er zelfs van een softpop nummer als dit een sensueel softsoul nummer te maken is. Als je het maar door Tad Robisnon laat doen want dan weet je zeker dat je een werkelijk schitterende soulslijper overhoudt! You Are My Dream is een sprankelend soulnummer met een dartele, opgewekte harmonicasolo van Tad. Diens harmonica is flink scheurend te horen in de funky soulblues van Real Street, naast de groovende en priemende gitaar van Joe Restivo en de stuwende blazers.
Tad sluit zijn nieuwe album af zoals hij het album ook begon. Namelijk met Long Way Home, een weldadig loom funky soulnummer in de beste Hi traditie.

Soul- en soulbluesliefhebbers kunnen gewoonweg niet meer om Tad Robinson heen! Ik heb er in elk geval een titelkandidaat voor het beste album van 2019 bij!

01. Changes