Stephen Fearing – The Unconquerable Past
Format: CD, LP, Ltd. Ed. LP & DL / Label: Fish Records

Tekst: Roelof Passies

Inmiddels het dertiende album van Stephen Fearing en eigenlijk moet ik bekennen dat ik nog nooit echt goed heb geluisterd naar deze Canadees. Maar wat blijkt; Stephen is een groot muzikant en een even zo grootte songwriter. Even terug in de geschiedenis; Stephen was mede oprichter van de band “Blackie and the Rodeo Kings” echter zijn roots lagen meer op het gebied van akoestische muziek. Zoals is te horen op zijn vorige albums.

Dit albums is anders, meer een mix van veel verschillende muziekstijlen. Maar het blijft echte “Americana muziek”. Muziek die je na meerder luisterbeurten steeds meer beklijft en je raakt. Samen met producer/songwriter Scot Nolan en een groep van fantastische muzikanten zoals pianist Jeremy Rusu, bassist Julian Bradford, drummer Christian Dugas, vcocalist Andrina Turrene en multi instumentalist Jim Hoke is ‘The Unconquerable Past’ een geweldig album geworden.

Gelijk met het eerste nummer Break Our Mothers Heart wordt je gegrepen door zijn fantastisch gitaarspel en stem, daardoorheen een prachtige mondharmonica, fantastisch wat een prachtig nummer. Dit houden we nog even vast met het nummer Gold On The River.
Maar dan gaat het tempo stevig omhoog in het nummer Stay With Me. Rockend kun je met hem samen de wereld aan. Om daarna dromend verder te  gaan in het nummer Marie waarbij hij zichzelf begeleid op piano. Het nummer Someone Else’s Shoes is het hoogtepunt van dit album.
We moeten soms ook eens in andermans schoenen gaan lopen om meer te begrijpen van elkaar. Prachtig. En dat is ook het volgende nummer The Unconquerable Past. Het nummer Christine is een nummer met een uitstapje naar de rock ‘n’ roll. Dat maakt het abum ook zo gevarieerd. Nog een hoogtepunt is het nummer Emigrant Song. Hierin vertelt Stepen  hoe hij zich voelt als hij als Canadees een aantal jaren in Dublin heeft gewoond en vervolgens weer terug gaat naar zijn vaderland. Hij laat zien dat hij veel empathie heeft voor iedereen die in een vreemd land terecht komt en wat van zijn toekomst wil maken.

Al met al een prachtig album dat na elke luisterbeurt steeds meer gaat beklijven. Als promotie voor het nieuwe album komt hij ook nog eens naar Nederland. Samen met The Sentimentals zijn er optredens gepland in februari van dit jaar in Leusden, Eindhoven en Leiden. Het kan niet missen; dit wordt een prachtig optreden gezien de kwaliteit van het album ‘The Unconquerable Past’.
Het jaar 2020 is pas net begonnen en nu al een juweeltje voor straks op mijn eindlijst van dit jaar.

01. Break Our Mother’s Heart*
02. Gold on the River