+Smoky Greenwell - Blues And The Power Of Peace

Smoky Greenwell – Blues And The Power Of Peace
Format: CD – Digital / Label: Greenwell Records
Release: 2019

Album nummer twaalf van Smoky Greenwell uit Michigan! Een zanger en harmonicaspeler (en soms ook saxofonist), die in het verleden speelde met artiesten als Furry Lewis en Piano Red en die ook nog lid was van de latino-funk band War.
Het geluid op zijn nieuwe album is als zeer aangename en gemoedelijke blues te omschrijven met uiteraard een grote rol voor het krachtige harmonicaspel van Smoky.

Hij wordt op dit album bijgestaan door zijn onderhand vaste producer Johnny Neel op de keyboards, gitarist Jack Kolb, bassist David Hyde en drummer Bob Burke.

Het album opent met de lui stuwende boogie Common Ground, dat op het eind van het album terugkeert in een “extended version”. In dit nummer vallen Smoky’s pompende en huilende harmonica en zijn lijzige zang op. Zijn priemend harmonica gaat voorop in de dwingende en swingende oproep om vooral te gaan stemmen in Get Out And Vote. Een luie shuffle met de uitbundig swingende piano van Johnny Neel en de rauw brullende gitaar van Jack Kolb. Low Blow For The Blues is opgedragen aan de overleden harmonica legendes Paul Butterfield, James Cotton en Norton Buffalo. Het gemis is duidelijk te horen via Smoky’s huilende harmonica.
Het lome en funky The Way Out Is In heeft een haast New Orleans/Dr. John-achtig geluid, mede door de geknepen stem van Smoky en de lui rollende piano van Johnny Neel. Slow Moving Coup is daarna een broeierig voort stampende shuffle met Smoky’s hard loeiende harmonica en Johnny Neel’s sprankelende piano. Met The Power Of Peace stapt Smoky even uit het blueshokje via een pianoballad, die doet denken aan het latere balladwerk van John Lennon. Met de soepel pompende shuffle High Sailing keert Smoky weer terug bij de blues. In dit instrumentale nummer is Smoky op een soulvolle wijze op de saxofoon te horen. Die saxofoon is ook te horen in de soulvolle cover van het Jr. Walker & The All Stars nummer Hot Cha. Ook I’m A Lover (Not A Fighter) is een cover en wel van Elbert Lee West, die bij Smoky zeer luchtig en swingend klinkt.
Na Flat Tire Blues, een lui voortslepend bluesnummer met Smoky’s krachtig huilende harmonica in de hoofdrol volgt I Need Money (Keep Your Alibis), dat een “Got My Mojo Working”-achtige stuwende drive heeft.

Met zijn twaalfde album bewijst Smoky Greenwell, dat hij zeker tot de top van de bluesharmonica categorie behoort. Een heerlijk, gemoedelijk bluesalbum!

01. Common Ground (Radio Edit)
02. Get Out And Vote