+Ringo Starr - What’s My Name

Ringo Starr – What’s My Name
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Ume Records
Releasedatum: 25 oktober 2019

Je kan van ex-Beatle Ringo Starr zeggen wat je wilt maar je kan er niet omheen, dat Ringo af en toe best wel lekkere muziek maakt. Neem alleen al de albums met zijn vriendjes, de All Stars, die altijd vol staan met gouwe ouwe Classic Rock. En ook op sommige van zijn soloalbums staan best wel aanstekelijke nummers. Natuurlijk moet Ringo het niet echt van zijn zangkwaliteiten hebben, daar is zijn stem gewoon te neuzelig voor maar hij klinkt altijd wel gezellig. En qua componeren roept Ringo gewoon de hulp van wat vrienden in. Dat is ook op zijn nieuwste, twintigste, soloalbum het geval. Daarop komen we grootheden als Paul McCartney, Joe Walsh, Dave Stewart, Steve Lukather en Edgar Winter tegen.

Het album begint met Gotta Get Up To Get Down, een nummer dat mede gecomponeerd werd met schoonzoon Joe Walsh, die in dit nummer zeer herkenbaar aanwezig is met zijn stevige rockriffs. Ringo’s minimalistiche drumstijl is als altijd weer zeer doeltreffend en Edgar Winter is lekker funky bezig op het clavinet. Ringo rockt lekker verder met It’s Not Love That You What, dat door Dave Stewart geschreven werd. Een luchtig, simpel, en daardoor ook prima Ringo nummer. In de cover van John Lennon’s Grow Old With Me is Sir Paul McCartney in de koortjes en op de bas te horen. Een lieflijke ballad in een stijl die teruggrijpt naar Lennon’s “Mind Games” periode.
Steve Lukather treedt aan op gitaar in de stevig pompende pop-rock van Magic. Een keurig verzorgde mix van Toto en Beatles waarin Lukather een spetterende gitaarsolo aflevert. De Motown klassieker Money (That’s What I Want) stond in een ver, grijs, verleden ook al op het repertoire van The Beatles. De versie van Ringo klinkt erg minimalistisch en doet daardoor zelfs aan de cover van the Flying Lizards denken. Door het scheurende gitaarwerk is de soulvolle pop van Better Days, met zijn stuwende ritme, het aanhoren zeer waard.
Ook de pop in Life Is Good klinkt opgewekt en sprankelend. In de pure pop van Thank God For Music zijn lichte Beach Boys invloeden te bespeuren. Send Love Spread Peace is echt weer zo’n nummer waarin Ringo volop zijn “V” teken kan laten zien. Een aangenaam zwevend nummer dat af en toe aan George Harrison’s “Give Me Love” doet denken.
Tot slot gaat Ringo er rockend vandoor met What’s My Name en voor het geval je het vergeten mocht zijn…Ringo!!!!

Ringo Starr’s twintigste album mag gerust tot één van zijn betere gerekend worden!

01. Gotta Get Up To Get Down