Scott Weis Band – Simmer Me Down
Format: CD – Digital / Label: Independent

In 2006 bracht de Scott Weis Band hun eerste album, ‘Have A Lil Faith’, uit. Sindsdien speelt de driemansformatie  uit Greeley, Pensylvania veel door heel Amerika en Europa. In 2012 werd zanger, songwriter en gitarist Scott Weis geïntroduceerd in The Pennsylvania Blues Hall Of Fame.

‘Simmer Me Down’ is alweer hun zesde studio album. Het album werd opgenomen in The Showplace Studio in Dover, New Jersey. De mixing en mastering was in handen van Ben Elliot, helaas werd ‘Simmer Me Down’ één van de laatste projecten waar Elliot aan zou werken voor hij op 5 april 2020 overleed. ‘Simmer Me Down’ is dan ook opgedragen aan Ben Elliot.

Het album begint met het stampende Pride and Soul met een prachtig gast optreden van Cindy Mizelle wiens stem een prachtig contrast vormt met de rauwe stem van Scott Weis.
All Over Again begint met de drums van Roger Voss en ontpopt zich tot een heerlijke slowblues rocknummer met fantastisch gitaarwerk van Weis. Met de swingende titeltrack Simmer Me Down gaat het tempo weer iets omhoog, en heeft weer zo’n mooi gastoptreden: John Ginty op piano. Door de toevoeging van Ginty’s piano klinkt de band een stuk minder rauw dan op de vorige twee nummers van dit album en is het onmogelijk om stil te blijven zitten. De mondharmonica solo van Weis maakt het nummer helemaal af.
De eerste van twee covers die op dit album staat volgt. When Something Is Wrong With My Baby is geschreven door Isaac Hayes en David Porter en bekend geworden door Sam & Dave, die het nummer in 1966 uit brachten. Weis’ stem klinkt nog rauwer dan tijdens de vorige nummers in dit nummer met een prachtig contrast gezongen door de achtergrondzangeressen. Weis maakt van dit klassieke nummer zijn eigen versie, en mede dankzij een prachtige gitaarsolo, rekt hij het nummer op tot bijna zes minuten.
Helpless brengt een totaal andere sfeer dan de vorige nummers, een lekker swingend en vooral vrolijke sfeer. Ook al begint het nummer met de gitaar van Weis, het nummer wordt vooral gestuurd door de bass van Robert Kopec en de drums van Roger Voss. Net als tijdens het vorige nummer wordt het nummer aangevuld met achtergrondzangeressen of is dit enkel de stem van Cindy Mizelle, die ook het eerste nummer meezong? Net zo’n mysterie is wie de toetsen bespeeld tijdens dit nummer, John Ginty of Phil Silverberg want beide staan op de credits van het album als toetsenist. Het belangrijkste is natuurlijk dat het een heerlijk nummer is, ongeacht wie er precies wel en niet op spelen.
De tweede cover van dit album is Jesus Just Left Chicago origineel uitgebracht door ZZ Top in 1973. Weis veranderd niet veel aan het nummer maar weet er toch een eigen draai aan te geven.
Right Where It Belongs volgt en is een bluesrock nummer met weer een geweldige gitaarsolo van Weis. Het zeer funky The Way I Do bevat wederom een gastoptreden en niet zomaar één: Bashiri Johnson op percussie. Johnson staat bekend als de drummer die op de meeste opnames staat van allemaal. Niet alleen in de studio is Johnson erg actief ook op het podium is hij een graag geziene drummer. De lijst met artiesten waar Johnson mee samen heeft gewerkt is gigantisch maar een paar voorbeelden zijn: Miles Davis, Aretha Franklin en Steve Winwood. Zonder enige twijfel is, mede dankzij Johnson, The Way I Do het hoogtepunt van ‘Simmer Me Down’.
Na The Way I Do gaat de band weer verder met de bluesrocker Saved. Het album wordt afgesloten door het zes en halve minuut durende, instrumentale, Transcendence. Dan is het, na ruim veertig minuten, alweer afgelopen. Jammer, want van mij had het album nog wel veel langer mogen duren.

Kortom: Weer een erg lekker blues rock album van een band die niet zo bekend is in Europa. Hopelijk gaat ‘Simmer Me Down’ daar verandering in brengen, het album is er zeker goed genoeg voor.

01. Pride and Soul
02. All Over Again