Prince – Ultimate Rave
Format: CD+DVD / Label: Legacy Recordings

Nieuwe verzamelbox die in een klap alle ‘Rave’ gerelateerde projecten van Prince samenbrengt. Onder de noemer ‘Rave’ moet niet worden gedacht dat de goede man plots dance muziek maakte. De titel van het oorspronkelijke album uit 1999 werd simpelweg twee maal gerecycled. Een keer voor het haast gelijknamige remixalbum en de concertfilm die uitkwam ter promotie van het studioalbum.

Prince moet het einde van de jaren negentig toch met enige blijdschap tegemoet hebben gezien. Het waren immers op alle mogelijke manieren zware jaren voor hem. Hij maakte ruzie met zijn label over zijn contract, verwierp de naam Prince en werd het onuitspreekbare ‘Love Symbol’. Albums volgde elkaar in hoog tempo op, een poging om snel door zijn contract heen te komen. Hij was niet langer meer de hitmachine die hij in de jaren tachtig was. En daar kwamen de blijdschap van een huwelijk en het verdriet van een overleden zoon overheen. Een mens zou van minder al een beetje gek worden. Niets leek hem in die tijd bespaard te worden.

Eigenlijk moet het ‘Rave’ studioalbum gezien worden als een echte overgangsfase. Het tumult in zijn leven begon langzaam minder te worden waardoor hij zich muzikaal kon focussen, hoe onwennig dit ook was. Opvallend ook weer dat hij duidelijk zichtbaar op de hoes staat naast het symbool. Alsof hij langzaam begon toe te werken om zijn echte naam weer op zich te nemen. Ook muzikaal gezien maakte hij ook geen keuze wie hij precies wil zijn. Slingerend schiet Prince en dus de luisteraar van pop naar R&B naar hiphop-achtige exercities. Ergens halverwege deze muzikale, warrige muzikale caleidoscoop volgt dan nog een cover van Sheryl Crow. Het album is het begin van de latere fase uit zijn carrière waarin nieuwe hoogtepunten als ‘The Rainbow Children’ en ‘Musicology’ spoedig zouden volgen.

Het tweede schijfje is daarentegen volledig overbodig. Een kopie van het album maar dan in afwijkende mixen. Oorspronkelijk alleen verkrijgbaar voor de leden van de NPG Music Club, de digitale fanclub van Prince. Nu was het remixen van liedjes hip in de jaren negentig maar eigenlijk voegt het niets toe aan een album dat in de basis prima is. Alleen voor de fans die alles willen hebben.

De DVD daarentegen is veel beter. Ter promotie gaf Prince een concert vanuit zijn eigen studio. Samen met enkele bekende gasten (Lenny Kravitz, Larry Graham en Maceo Parker) speelt hij liedjes van het album aangevuld met oude hits. Een tweede aanwijzing dat er langzaam iets aan het veranderen was hoe de artiest aankeek tegen zichzelf. Nieuwe albums en grote tournees zouden in het nieuwe millennium elkaar blijven afwisselen.

Al met al bewijst deze box nog maar eens wat voor talent Prince eigenlijk was. En hoe groot het verlies was toen hij zo jong overleed. Ook hij leverde weleens een minder album af, maar als dit album het niveau heeft van ‘Rave un2 The Joy Fantastic’ dan is het zeer genietbaar.

01. Rave Un2 the Joy Fantastic
02. Undisputed
03. The Greatest Romance Ever Sold