Prince – 1999 (Super Deluxe Edition)
Format: CD – Vinyl – DVD / Label: Warner Records Label
Release: 2019

‘Purple Rain’ (1984) was misschien wel het best verkopende en aantoonbaar beste album van Prince, maar ‘1999’, dat hij uitbracht op 27 oktober 1982, was zijn meest cruciale. Nadat hij een viertal uitstekende platen vol erotische R&B had uitgebracht, besloot hij dat het tijd was om het over een andere boeg te gooien en bracht de pop-invloed in zijn muziek. Zijn cross-over tussen het veelvuldig gebruik van synths gemixt met new wave en rock en zijn R&B en funk roots, maakte dat hij uiteindelijk een superster werd. Dit begon bij ‘1999’.
Het album betekende zijn doorbraak bij het grote publiek in de Verenigde Staten en bereikte de negende positie in de Amerikaanse Billboard 200 albumlijst.

‘1999’ wordt beschouwd als de plaat waarbij Prince ten opzichte van zijn voorgaande werk het meest afwijkt van zijn Afro-Amerikaanse wortels. Om die reden deden 1999 en Little Red Corvette het erg goed bij het ‘blanke’ deel van de Amerikaanse jeugd. De videoclips van die songs waren twee van de eerste clips van een artiest van Afro-Amerikaanse afkomst op de toen nieuwe Amerikaanse muziekzender MTV. Dit gegeven, samen met het pop-geluid van die twee singles en van Delirious, maakten dat de liedjes het erg goed deden in de Amerikaanse charts en met name de titeltrack ook in de rest van de wereld.
Tevens is ‘1999’, het eerste album waar Prince de kleur paars gebruikt, het kenmerkende thema dat op het volgende album ‘Purple Rain’ nog verder werd uitgewerkt.

In totaal zijn er vijf singles van de plaat uitgebracht; 1999 op 24 september 1982, Little Red Corvette op 9 februari 1983, Delirious op 17 augustus 1983, Automatic in augustus 1983, die alleen in Australië op de markt kwam en Let’s Pretend We’re Married op 23 november 1983. Op de B-kantjes van deze singles verschenen drie nog niet eerder gereleasde liedjes; How Come U Don’t Call Me Anymore als B-kant van 1999, Horny Toad, als B-kant van Delirious en Irresistible Bitch als B-kant van Let’s Pretend We’re Married.

Tijdens het schrijven en de opnames van ‘1999’ was Prince drukker dan ooit; hij schreef namelijk ook nog voor de bands The Time en Vanity 6. Toch kreeg hij het voor elkaar om de kwaliteit van zijn eigen werk hoog te houden. Een indrukwekkende prestatie die op de zesdelige Super Deluxe Edition 1999 boxset goed te horen is. Deze boxset bevat namelijk twee schijven met grotendeels niet eerder uitgegeven opnames uit de legendarische ‘vault’ en een schijf met live-opnames uit die tijd.

1999 en Promo mixes & B-sides
Het eerste album uit de box is het originele ‘1999’ album, maar dan wel de in 2019 geremasterde versie. Niet heel spannend en geen wezenlijke verschillen. Alles klinkt vooral helderder, opener en ruimtelijker. Het tweede album bevat eerder genoemde B-kantjes en promo mixes, zowel in mono- als stereo mixes. Het zijn vooral de B-kanten die deze schijf interessant maken.
De waarde zit ‘m echter in de overige drie albums van deze super deluxe uitgave. Zowel album nummer drie als album nummer vier bevatten tracks uit Prince’ befaamde kluis. In deze ‘vault’ liggen de liedjes die hij niet goed genoeg vond om uit te brengen. Gelukkig krijgen we nu alsnog de kans om ze wel te horen, want geen enkele van de in totaal drieëntwintig songs is slecht te noemen, integendeel zelfs.

Vault Tracks part 1
Opener van ‘Vault tracks part 1’, het seksueel getinte Feel U Up, is een toetsen, drummachine en slap-bas gedreven song, die ontzettend lekker klinkt, maar qua tekst niet meer helemaal ethisch verantwoord is in deze tijd. Het nummer gaat vervolgens over in het synths en funk gedreven en eveneens zeer seksueel getinte Irresistible Bitch, inclusief seksueel gefrustreerde, kreunende vocalen. Iets lichtere kost volgt met het opgewekte Money Don’t Grow On Trees om vervolgens over te gaan in de spijtig getitelde gitaarsong Vagina, dat gaat over een hermafrodiet. Het is een fantastisch funky R&B nummer met ontzettend fijne gitaarlicks en riffs. Het is Prince zoals je hem het liefste hoort, maar ook hiervoor geldt dat het tekstueel gezien nu niet meer kan. Hoewel het natuurlijk wel zijn ding was om te shockeren. Bovendien werd er in de jaren tachtig nog niet zo zwaar getild aan dergelijke uitingen.
Op zo’n beetje heel Rearrange speelt The Artist een sensationele gitaarsolo met daarnaast funky gitaar- bas- en drumpartijen. Bold Generation zou het nu heel goed doen, omdat een aantal artiesten, waaronder Bruno Mars, dit oude funky soul geluid weer helemaal hebben teruggebracht. Aan liedjes als het drummachine en rock georiënteerde Colleen, het soulvolle International Lover, het vrolijke poppy You’re All I Want, het reggae geïnspireerde If It’ll Make U Happy en het melancholische piano gedreven How Come U Don’t Call Me Anymore? hoor je dat ze nog niet helemaal af zijn, maar de potentie ervan is al wel heel duidelijk. Het zijn stuk voor stuk verrassend goede nummers die een plekje op deze box meer dan waard zijn.

Het experimentele synths en drummachine georiënteerde Turn It Up en het B-kantje van Automatic, Something In The Water (Does Not Compute), zijn daarentegen al wel helemaal complete songs en verdienen hun plaats op deze disc.

Vault Tracks part 2
De tweede vault collectie op deze deluxe uitgave bevat een vroege studio versie van Possessed, die een losse funky seventies sound combineert met een overload aan toetsen, die begin jaren tachtig Prince’ obsessie werd. Ook staat hierop de volledige, zes minuten durende versie van Delirious, dat op het originele ‘1999’ album al perfect was met z’n vier minuten. Daaropvolgend is het bijna elf minuten durende Purple Music dat met zijn snelle drumbeats, funky basloopjes en dito gitaarpartijen en langgerekte toetsensolo’s een opmerkelijke song is. Het is tevens, samen met de ‘purple sky’ uit 1999, één van de eerste keren dat Prince zong over zijn favoriete kleur. Yah, You Know lijkt qua melodielijnen en instrumentatie veel op 1999 en had zo diens vervolgnummer kunnen zijn. Moonbeam Levels is met z’n ingetogen melancholische piano intro en vervolgens bombastische, theatrale sound een song die zo op ‘1999’ gezet had kunnen worden. Het is onbegrijpelijk dat Prince het niet album-waardig vond.

No Call U, Can’t Stop This Feeling I Got en Do Yourself A Favor stralen alle drie dezelfde opgewektheid en positiviteit uit en het zijn vooral typische jaren tachtig keyboard-geluiden, snelle drumbeats en een pop-sound die de overhand hebben. Don’t Let Him Fool Ya laat met kenmerkende toetsenpartijen, funky bas- en gitaarriffs en licks, echt een typisch jaren tachtig geluid horen. Het doet zelfs sterk denken aan David Bowies vijftiende studio-album ‘Let’s Dance’, dat in april 1983 verscheen. Niet zo gek natuurlijk, want de opnames stammen uit dezelfde periode en geeft echt het tijdsbeeld van toen weer.
Teacher, Teacher is een beetje een vreemde eend in de bijt met zijn behoorlijke pop-geluid. Gemixt met funky baslijnen, snelle drumbeats, een sitar en rock riffs, heeft het een heel opgewekt en open karakter. Heel anders dan je tot nu toe gehoord hebt op deze boxset, maar daarom juist wel een heel leuke toevoeging. Afsluiter is een medley van Lady Cab Driver, I Wanna Be Your Lover en Head.

Live In Detroit
Op de laatste plaat in de boxset staan live-opnames van een concert dat Prince gaf in de Masonic Hall in Detroit op 30 november 1982. Hits als Little Red Corvette, Automatic, 1999 en D.M.S.R. komen uiteraard voorbij. Je kunt hier al goed horen hoe professioneel hij en zijn band destijds waren en hoe strak ze speelden. Alles klopt en staat werkelijk als een huis, hoewel ze soms nog wel wat ingetogen en beheerst klinken. Dat werd in latere jaren wel anders en kreeg een show van Prince nog meer body en power.

Als laatste extra is aan deze super-de-luxe uitgave een DVD toegevoegd van het concert dat Prince gaf in The Summit in Houston, Texas op 29 december 1982.

Deze 1999 boxset geeft niet alleen weer hoe geniaal Prince toen al was, het geeft ook een inkijkje in hoe hij dacht en opereerde. De kwaliteit van zijn muziek was toen al belachelijk hoog en hij nam geen genoegen met wat lossere opnames. Alles moest strak zijn en perfect kloppen. Vandaar dat hij vond dat de nummers op de twee ‘vault’ albums, niet goed genoeg waren om op ‘1999’ te zetten. De liedjes die uiteindelijk wel op dat album terecht kwamen zijn slechts een kleine weerspiegeling van wat hij destijds allemaal deed, daarom is dit, nog steeds, splintertje dat we nu op deze boxset tegenkomen, ook zo interessant en leuk om te horen. Maar het geeft nog steeds niet voor de honderd volle procent weer wat Prince allemaal aan muziek had liggen en maakte in die tijd. Je blijft nieuwsgierig naar wat hij nog meer in zijn kluis heeft liggen. Hopelijk volgen er nog meer van deze bijzondere edities zodat we Prince’ muzikale brein nog beter leren begrijpen.

CD1 / LP 1 & 2 (Original 1999 album, 2019 Remaster)
01. 1999
02. Little Red Corvette