Micky & The Motorcars - Long Time Comin’
Format: CD - Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 1 november 2019

Het gezin Braun uit Stanley, Idaho, USA, is een zeer muzikaal gezin. Vader en moeder Braun schopten het, samen met hun zoons, als Muzzie Braun & the Boys zelfs tot de Grand Ole Opry met hun Western swing.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat hun zoons uiteindelijk ook in de muziek terechtkwamen. Cody en Willy Braun richtten de band Reckless Kelly op en broers Micky Braun (zang, akoestische gitaar) en Gary Braun (gitaar, mandoline, harmonica, zang) richtten zich op de oprichting van de band Micky & The Motorcars, samen met Joe Fladger (bas), Bobby Paugh (drums) en Pablo Trujillo (gitaar).

Deze laatste band is nu toe aan album nummer acht, dat geproduceerd werd door Keith Gattis, bekend als lid van de band van Dwight Yoakam. Qua muzikale stijl is dit album het beste als verzorgde Americana te omschrijven. Americana die nergens té rauw of té hard rockt maar waarin wel altijd een aangenaam geluid aanwezig is. Zoals in de opener Road To You, een aanstekelijk nummer, dat ergens tussen Tom Petty en The Traveling Wilburys in te parkeren is. Dit nummer wordt gevolgd door het lome en funky Rodeo Girl. Een nummer waarin, door het gebruik van de accordeon, ook wat Tex Mex invloeden zitten en dat handelt over een typisch Amerikaans verschijnsel, namelijk de “rodeo girl”. En als ik Micky dan hoor zingen “we’re gonna ride” komen er bij mij toch weer bepaalde beelden op…. Het Tom Petty geluid duikt nog een aantal keren op op dit album zoals in Alone Again Tonight. Weliswaar in een iets gepolijstere versie. Dat gebeurt ook in Hold This Town Together.
Lions Of Kandahar is een zeer indrukwekkend nummer over de Amerikaanse strijd in Afghanistan en de gevolgen daarvan. Het is daarom logisch dat er een mystieke en dramatische sluier over dit nummer hangt. Eenzaamheid speelt een grote rol in de intieme trieste ballad All Looks The Same met een huilende harmonica en warme tweestemmige zang.
Thank My Mother’s God klinkt daarentegen sprankelend met zijn zacht twangende gitaar. Dankbaarheid speelt een grote rol in dit nummer. Ook Break My Heart heeft een opgewekt geluid, dat klinkt als een mix van REM en Tom Petty. De loom deinende countrypop van Run Into You is een mistroostig nummer dat iemand als Willie Nelson niet zou misstaan. In Stranger Tonight rockt de band op een vrij rauwe manier, die aan “Ohio” van Crosby Stills Nash & Young doet denken.
Het intiem voortschuifelende Long Time Comin’ vormt de afsluiter van dit album.

Een album met goed verzorgde kwaliteits-Americana, die zijn weg aar de fans ongetwijfeld zal weten te vinden.

01. Road To You