++++Michael Kiwanuka - Kiwanuka

Michael Kiwanuka – Kiwanuka
Format: CD – Digital / Label: Polydor Records
Releasedatum: 1 november 2019

De Britse singer-songwriter Michael Samuel Kiwanuka is geboren op 3 mei 1987 in Londen als zoon van Oegandese ouders die het regime van de Oegandese dictator Idi Amin ontvlucht zijn. Michael Kiwanuka groeit op in Muswell Hill in Londen, bezoekt daar de Fortismere School en gaat in 2005 studeren aan de Universiteit van Westminster. Hij wordt sessiegitarist bij Chipmunk en Bashy en begeleidt Adele tijdens haar Adele Live Tour in 2011. In datzelfde jaar tekent Kiwanuka een contract bij Polydor Records en in 2012 verschijnt zijn debuutstudioalbum. Dit album, ‘Home Again’, wordt lovend ontvangen en dat geldt in 2016 ook voor de opvolger ‘Love & Hate’. De albums zijn een commercieel succes en de naam Michael Kiwanuka is gevestigd.

In november jl. kwam het nieuwe album van Michael Kiwanuka uit. Het album, simpelweg ‘Kiwanuka’ getiteld, is wederom geproduceerd door de Amerikaanse producer Danger Mouse, die o.a. wereldwijd bekend werd als de helft van het hiphopduo Gnarls Barkley (hit Crazy).

Met You Ain’t The Problem opent het album swingend, met veel percussie en backing vocals. In het funky en lekker rockende Rolling zijn fraaie baslijnen te horen. Dat Kiwanuka een uitstekende zanger is bewijst hij vervolgens in de mooie gospel I’ve Been Dazed. En dat bewijst hij hierna opnieuw in de met veel strijkers opgesierde ballad Piano Joint (This Kind Of Love). Another Human Being is een heel kort nummer met serene pianoklanken, geluidseffecten en ‘duistere’ vocalen. De soulballad Living In Denial, met heerlijke backing vocals, lijkt rechtstreeks uit de jaren ’70 van de vorige eeuw weggelopen.
Hero is een song over Fred Hampton, een 21-jarige Black Panther activist, die op 4 december 1969 in Chicago werd vermoord. Het intro van het nummer begint met een akoestische gitaar en ingetogen zang, maar al snel wordt het tamelijk stevig met gruizig gitaarwerk. Ronduit een parel is Hard To Say Goodbye. Veel tempowisselingen van ingetogen naar stevig, uitstekende zang, backing vocals en hemelse strijkers. Final Days wordt gekenmerkt door prachtig pianospel en in het ‘slepende’ Interlude (Loving The People) zijn weer de duistere vocalen te horen. Solid Ground is weer een prachtig gezongen en fraai geïnstrumenteerde ballad. Het slotnummer Light is weer rijk georkestreerd en derhalve een sterke afsluiter van het album.

‘Kiwanuka’ is een pachtplaat, een streling voor het oor.

01. You Ain’t The Problem
02. Rolling