M.E. Baird – Mysteries of the Heart, Vagaries of the Mind (M.E. Baird a.s. Lionel Lee’s Curse)
Format: Digital / Label: Independent
Release:  2020

De albumtitel doet toch denken aan Leonard Cohen, of ligt dat nu aan mij? In mijn hoofd hoor ik onze Canadese held dit grommen ondersteund door een prachtig koor. Een persoonlijke observatie die op zich niet heel veel te maken heeft met de artiest in kwestie, diens muziek bevat meer zonneschijn dan het werk van wijlen Laughin Lenny.

Het gaat bij dit album om een digitale heruitgave, oorspronkelijk verscheen het tien jaar geleden voor het eerst. Deze nieuwe versie is enkel digitaal verkrijgbaar!

De biografie van M.E. Baird op diens website laat zich lezen als een verhaal van starten, stoppen en opnieuw beginnen. De Australiër maakte zijn eerste muzikale stappen binnen de muziekscene in Melbourne. Hij speelde als sessiemuzikant voor anderen, ook was hij lid van de folkgroep Zen For Head. Wat daarop volgt is reizen door Europa en Afrika. Uiteindelijk keert hij terug naar Sydney. Daarna vestigt hij zich als leraar in Sydney. Hier maakte hij onder de naam Lionel Lee’s Curse twee albums. Anno 2020 heeft hij gekozen voor zijn eigen naam. Verleden jaar verscheen zijn laatste album.

Begint dit album nog met zwaarmoedige folk, ergens halverwege kantelt de sfeer naar uptempo en vrolijkere klankkleuren. Baird ontpopt zich als het jonge neefje van de mannen van Crowded House. Op vergelijkbare manier als die bekende band uit Nieuw-Zeeland lijken de liedjes op een gekke manier meteen bekend. Alsof je de man en zijn muziek al langer kent. Een vreemdsoortige kwaliteitsstempel dus, de artiest die zich bijna haast en al tijdreizend een plekje in je hoofd vindt.

Prima album dat meer verdient dan enkel een kil digitaal plekje. Muziek met zoveel prettige gitaarklanken en zonneschijn verdient een nieuwe uitgave op dik vinyl.

01. Hollow Man
02. Revolution Child