Lisa Mills – The Triangle
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: BMG Rights

Tekst: Wim Velderman

Velen van ons houden er wel van: een stem met een korrelig rafelrandje. Welnu Lisa Mills beschikt over zo’n voice. Wanneer je dan ook nog kunt beschikken over een stel uitstekende musici, waaronder een vette blazersgroep dan heb je aan  de eerste voorwaarden voor een succesvolle cd voldaan.

‘The Triangle’ zit vol met wonderlijke vertellende muziek uit de driehoek Memphis, Muscle Shoals en Jackson, Mississippi. Terwijl Mills reisde op haar muzikale reis, nam ze liedjes op die oorspronkelijk werden opgenomen in elke stad die ze bezocht en werd één met de liedjes die ze onderweg opnam.
Mills brengt haar eigen unieke interpretatie aan Greenwood, Mississippi, samen met de rest van de nummers op het album. Oorspronkelijk opgenomen door Little Richard in de vroege jaren 1970 in Muscle Shoals, Mills ‘vertolking van Greenwood, Mississippi is de eerste single release van haar album, ‘The Triangle’ en is een eerbetoon aan het ongelooflijke geluid en gevoel van de grote zuidelijke soulmuziek uit de jaren 60 en 70.
Mills nam het nummer op met enkele van de originele muzikanten in dezelfde studio waar het voor het eerst werd opgenomen.

“We wilden een traditioneel R- en B / Blues-album maken dat de geest van de originele nummers heeft behouden, terwijl ze een nieuw leven en een nieuw gezichtspunt hebben gekregen,” zegt producer Mollin,: “Gesteund door een prachtige groep legendarische muzikanten, was het geweldig om te werken in de belangrijkste muzikale zuidelijke steden en hun meest historische studio’s. Lisa gaf elk nummer haar eigen speciale karakter, en het was een groot genoegen haar te produceren. Ik voel echt dat Lisa een van de grootste soulzangers is die ik ooit heb gehoord. “

Je luistert naar covers en eigen songs die zorgen voor een prima afwisseling van soul en blues. De originelen van de covers zijn meestal ouder dan vijftig jaar. Je hoeft dan geen of veel minder aan rechten te betalen. Een truc die momenteel veelvuldig wordt toegepast, maar voor ons als luisteraar geen bezwaar hoeft te zijn als het verrassend wordt uitgevoerd. Ook de mix van soul en blues is momenteel trending in de scene; je hoopt een nog groter publiek te bereiken. De Triangle van Lias Mills is daar een geslaagd voorbeeld van.

01. Greenwood, Mississippi
02. Tell Mama
03. Slip Away