Liam Gallagher – MTV Unplugged (Live at Hull City Hall)
Format: CD – LP – Digital / Label: Warner Records
Release:2020

In 2009 viel de band Oasis uit elkaar omdat de broers Liam en Noel Gallagher doorlopend ruzie maakten. Noel ging verder met de band Noel Gallagher’s High Flying Birds en heeft, tot nu toe, drie studio albums met hun uitgebracht.

Zijn broer Liam richtte samen met drie andere leden van Oasis de band Beady Eye op in 2009. Met Beady Eye bracht Liam twee studio albums uit voordat de band in 2014 uit elkaar viel.

In 2016 begon Liam aan zijn solocarrière en heeft, tot nu toe, twee studio albums uitgebracht. Beide hebben solo redelijk veel succes en spelen allebei nog steeds nummers van Oasis, tussen hun eigen nummers door. Maar de kans dat ze ooit nog een keer samen op het podium staan is heel erg klein. De afgelopen elf jaar hebben de broers elkaar niet meer gesproken ook al hebben ze beiden al vaak aangegeven dat daar verandering in moet komen.

In 1996 werd Oasis door MTV gevraagd voor MTV Unplugged. De band stemde in en begon te repeteren voor de show. Alles ging goed tot een paar minuten voor de start van de show Liam aankondigde last te hebben van zijn keel en niet te spelen. Vanaf het balkon keek Liam toe hoe zijn broer Noel de show van hem overnam. Noel verklaarde na de show tegen de pers dat Liam gewoon dronken was en geen zin had, iets wat Liam destijds ontkende. Toen Liam in 2019 weer werd gevraagd voor MTV Unplugged kwamen er uiteraard vragen over de MTV Unplugged show van Oasis. Liam gaf toen toe dat hij het de eerste keer verprutst heeft en te dronken was om op te treden.

Het MTV Unplugged optreden van Liam Gallagher begint zoals elke live release hoort te beginnen: met een erg enthousiast publiek. Met een simpele “this is Wall of Glass” begint Liam de show. Toepasselijk begint hij dus met het nummer Wall of Glass, zijn eerste single als solo artiest en ook meteen zijn meest succesvolle single als solo artiest.Wall of Glass swingt lekker en is een mooie opener van de show.

Na het nummer begint het publiek “Liam, Liam” te schreeuwen, iets wat ze later weer zullen doen. Liam onderbreekt hen met de woorden: “in case you didn’t hear me the first time, it’s good to be in Hull.” Van zijn meest succesvolle single als solo artiest gaat Liam daarna verder met de eerste single van Oasis die op de eerste plek in de Engelse hitparade bereikte: Some Might Say.
Some Might Say werd ook gespeeld tijdens de eerste MTV Unplugged sessie maar nu horen we Liam’s versie van dit nummer. Some Might Say heeft nog niks aan kracht verloren en klinkt fantastisch.
Hierna speelt Liam Now That I’ve Found You en One of Us van zijn laatste studio album ‘Why Me, Why Not’ gevolgd door drie nummers van Oasis. Stand By Me, Sad Song en Cast No Shadow worden zeer enthousiast door het publiek ontvangen.

Alleen de laatste van de drie, Cast No Shadow, is ook gespeeld tijdens de MTV Unplugged sessie met Oasis. Liam speelt in totaal vijf nummers van Oasis (van de tien nummers op dit album) waarvan er twee ook te horen zijn tijdens Oasis’ MTV Unplugged sessie. Hij heeft dus duidelijk gekozen om de beste (of zijn meest favoriete nummers) van Oasis te spelen en niet dezelfde setlist te gebruiken als de eerste keer. Vooral Stand By Me klinkt geweldig tijdens dit concert vooral omdat vanaf dit nummer er een heleboel strijkers bijkomen en dat klinkt echt fantastisch.

Liam sluit het concert af met weer twee nummers van zijn laatste studio album. Als toegift van dit geweldige concert speelt hij nog Champagne Supernova, een nummer uit zijn Oasis tijd.

Kortom: Een fantastische live release van een geweldige zanger. Hij zingt niet alleen de grote hits maar heeft een mooie mix gemaakt van oud en nieuwe materiaal.

01. Wall of Glass