++++Knut Roppestad - Drive

Knut Roppestad - Drive
Format: CD - Digital / Label: Daniel Engen Productions
Releasedatum: 12 oktober 2019

Tekst: Henk Jan Fokkema

In het Fries Museum is momenteel een interessante expositie over de Vikingen. De Vikingen waren het deel van de Noormannen dat sinds de achtste eeuw op rooftocht ging. De gewone Noormannen waren vriendelijke boeren en verzamelaars maar de Vikingen waren het zeevarende en ruigere deel van de huidige Scandinaviërs. Vikingen waren wreed en taai. Ze hadden zelden last van wind, regen en kou en konden zeer goede en snelle boten bouwen. Met name de geringe diepgang van deze boten zorgde ervoor dat ze na een tocht over zee probleemloos ondiepe rivieren op konden varen. Deze strooptochten hadden een vast stramien. Dorpen en steden werden overrompeld en de bevolking werd verjaagd of vermoord. Na het plunderen ging de brand erin. Vrouwen werden meegenomen. Vikingen waren nooit bang, alleen voor onweer.

Tegenwoordig is Noorwegen met zijn vijf miljoen inwoners het meest ontwikkelde en welvarende land ter wereld. De enorme opbrengsten uit de olie- en gassector zijn in een fonds gestopt waar alle Noren de vruchten van plukken op het gebied van scholing, verzorging en cultuur. Waar de wrede Vikingen zijn gebleven is niet bekend want wie tegenwoordig Noorwegen bezoekt treft een rustig, zelfverzekerd, positief en soepel volkje.

Knut Roppestad is een prachtig voorbeeld van de moderne Viking. Deze 50-jarige zanger uit Horten in Noorwegen reist al sinds de jaren ’80 regelmatig naar Amerika en heeft zich helemaal gefocust op bluegrass, folk en Americana. Hij verschijnt in Amerika wel eens op de kleinere festivals in Oklahoma, Kentucky en Tennessee maar kent in Noorwegen ook een trouwe schare volgers. Een grote, stevige kerel met een ruige baard en houthakkerskleding die er gevaarlijker uitziet dan zijn zachte teksten en aandoenlijke gitaarspel doen vermoeden.
Hij heeft eerder twee soloalbums en enkele singles opgenomen en bewijst met zijn nieuwe soloalbum ‘Drive’ dat hij zich nog steeds niet schaamt voor zijn liefde voor Amerika. Hij was hoogstwaarschijnlijk ook liever een ‘echte redneck of countryboy’ geweest.

Op het album ‘Drive’ staan naast het in het Noors gezongen Amazing Grace louter Engelstalige nummers en een instrumenteel stukje. Samen met de Amerikaanse countryzangeres Kinsey Rose is dit album geschreven en zelf opgenomen in de studio van Daniel Engen in Horten hetgeen de matige kwaliteit misschien verklaart want elk nummer kent wel een kleine hapering. De bijdrage van Kinsey Rose geeft het album echter wel het zetje dat het nodig heeft. Deze blonde zangeres uit Nashville, TN, geeft met haar zoete stem het album een serieus en Amerikaans karakter,  zoals in het nummer Love Song. De teksten gaan over de problemen van het gewone leven en de muziek is typerend voor het platteland.

De twaalf nummers op het album ‘Drive’ zijn stuk voor stuk verzorgd en klinken goed. Knut doet zijn uiterste best om zo Amerikaans mogelijk te klinken maar het sterkste nummer is Amazing Grace dat in het Noors gezongen wordt. Dan is Knut toch op zijn best. Bij de Engelstalige nummers verdwijnt zijn identiteit in zijn poging op grootheden als Johny Cash of Willie Nelson te lijken. Zoals de Vikingen vroeger verwoestend tekeer gingen en mensen ontredderd achter lieten lukt Knut niet. En dat ondanks de aanwezigheid van Kinsey Rose.
‘Drive’ is een leuk album met gemakkelijke nummers en zal de meeste indruk maken als je in Noorwegen toevallig op een festival tegen Knut Roppestad aanloopt.  Knut Roppestad, wel een prachtige naam!

01. Drive
02. Rambling On