Killing Joke – The Unperverted Pantomime?
Format: CD – LP – Cassette / Label: Killing Joke Records – Cadiz Music

Nieuwe heruitgave van een verzameling live opnames, op ‘The Unperverted Pantomime?’ word een combinatie van radio sessies en live opnames samengebracht. Oorspronkelijk in 1982 verschenen en nu weer verkrijgbaar. Voor de echte liefhebbers zelfs op cassette te krijgen.

De periode die het album beslaat is die van de eerste line up van de band, dus met Jazz Coleman, Youth, Paul Ferguson en Geordie Walker. Dus van 1978 tot 1981. In dat jaar stopt zanger Jazz Coleman de band en vertrekt naar verluidt naar IJsland. Hij is er op dat moment van overtuigd dat de Apocalyps ieder moment zal aanbreken. Als het einde der tijden uitblijft komt hij terug naar Engeland en begint een volgend hoofdstuk in de geschiedenis van de band.

Voor wie Killing Joke met name kent van ‘Love Like Blood’ of hun nog latere werk kijkt bij het horen van deze jeugdige versie van de band wat gek op. De alles vernietigende doem sfeer van de tweede periode is er hier nog niet. Een nerveus of neurotisch geheel van funk, pop en reggae is de muzikale bodem waarover Coleman zijn teksten declameert. Hier is hun werk nog te vergelijken met de post punk collega’s  als Joy Division, PIL of Siouxsie and The Banshees. Als een band het gevoel van dansen op de vulkaan heeft verbeeld dan is het wel Killing Joke. De dreun van de drums, gitaar en synthesizer roepen beelden op van Nucleaire wapens, Margaret Thatcher en werkeloosheid.

Qua geluidskwaliteit vind je hier geen perfectie. De eerste paar nummers komen van een radiosessie en zijn dus goed in kwaliteit. De tweede helft van de plaat zijn wat ruwe klinkende live opnames. Het schurende past wel bij de sfeer die de band oproept. Ook de bulderende aankondigingen die Coleman doet maakt alsof je in de zaal staat. Een donker punk hol in Manchester of London, zo rond 1981. Heel het publiek in het zwart gekleed. Waarmee het album dus evenzeer registratie als tijdcapsule is. Maar als je op zoek bent naar perfect klinkende opnames dan kun je beter uitkijken naar een andere live plaat van Killing Joke.

Act 1:
01. We Have Joy
02. The Hum