+Kamchatka-HoodooLightning-hi-res

Kamchatka – Hoodoo Lightning
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 29 november 2019

Liefhebbers van loodzware bluesrock en stonerrock opgelet want na drie jaar wachten is dan eindelijk het zevende album van de band Kamchatka verschenen! Een trio uit het Zweedse Varberg, dat in 2001 werd opgericht en dat momenteel bestaat uit Thomas Juneor Andersson (zang, gitaar, percussie), Tobias Strandvik (drums, percussie) en Per Wiberg.

Gezien het gebodene op dit album kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat het nu toch wel hoog tijd wordt dat dit trio door ons omarmd wordt! Hun geluid is namelijk genadeloos hard en zit vol invloeden uit de stonerrock maar ook uit de Classic Rock van bands als Deep Purple (in hun Coverdale periode), Mountain en Thin Lizzy.
Het trio doet niet aan rustpunten maar rockt genadeloos door in de tien songs op dit album.

Na een naderende onweersbui barst het bluesrock geweld los met Blues Science, Part 1: Thunder Rise. Een massief pompend nummer met schroeiend hard gitaarwerk, logge riffs en grommende, haast gruntende, zang. Een verpletterend, tegen de stonerrock aanleunend, begin dat voortgezet wordt met Blues Science, Part 2: Hoodoo Lightning waarin de band onverstoorbaar doorbeukt en waarin de Classic Rock invloeden de kop voor het eerst opsteken. Een nummer met hard brullend gitaarwerk en een hard zoemende fuzzbas. Fool opent met een smerig hard riffende gitaar en is een lui zwaar pompend nummer, dat is ondergedompeld in een zwaar fuzzgeluid, vol met energieke riffs en snijdend gitaarspel.
Rainbow Ridge is vervolgens een hard bonkende rocker met zwiepend hard gitaarwerk. Het trio pompt lui verder in Supersonic Universe met een massief funky geluid en een Led Zeppelin-achtige logheid. Compleet met een spetterende tempoversnelling in het refrein! Het trio gunt zichzelf geen rust want rockt woest verder met Monster, dat klinkt als een massieve versie van Bachman-Turner Overdrive of Thin Lizzy.
Het onverstoorbaar voortrockende Let It Roll heeft een hoog Deep Purple gehalte, voorzien van stuwende powerriffs, gedragen door de onvermurwbare ritmesectie. Stay In The Wind heeft een zwaar psychedelisch geluid. Een hard en lomp bluesrock nummer met snijdend zwevend gitaarspel. De lompe boogie El Hombre Diablo verraadt wat ZZ Top invloeden en is een stomend keihard nummer.
Na de afsluiter, het sompige funky A Drifter’s Tale met zijn zware hoekige riffs, stort het trio uitgeput neer en kijkt terug op een zeer intens en zeer hard rockend zevende album!

01. Blues Science, Part 1: Thunder Rise
02. Blues Science, Part 2: Hoodoo Lightning