K. Walters – Far Away From Chicago
Format: CD – Digital / Label: Damnyalljamn Productions
Verkrijgbaar via www. Damnyalljamn.net

K. Walters is het pseudoniem van bluesartiest Khalif Wailin’ Walter, die met zijn Electric Blues Band jarenlang in de USA optrad. Steeds meer echter schreef Walter singer/songwriter bluessongs, die in het geheel niet pasten in de stijl van zijn band. In 2015 bracht hij dan ook onder de naam K. Walters een solo-album uit, dat weinig deed. Maar nu is K. Walters terug met een EP met zeven songs die een moderne versie van de klassieke akoestische Chicagoblues vormen.

‘Far Away From Chicago’ is een echt solo-album; Walters heeft alles zelf gedaan. Hij schreef zowel de muziek als de lyrics, hij speelde alle instrumenten (gitaren, mandoline, basgitaar, percussion, leadvocals, background vocals) en engineered, mixed, mastered en produced het album. Alleen zijn ex-bandmaat uit de Lonnie Brooks Band, drummer Pat Doody, mocht op drie nummers meespelen.

Walters heeft vier nummers van zijn solo debuut uit 2015 opnieuw opgenomen, zoals het openingsnummer The Preacher, The Pimp & The Bluesman (Walters heeft een voorkeur voor lange songtitels!), een eenvoudige country blues over de hypocrisie van sidewalk preachers die de straten van Chicago onveilig maken.
That Ol’ Devil is een song over de gevolgen van (drugs)verslaving op het dagelijkse leven, door Walters met een zware stem aangezet. Connie Lee is een Hank Williams-achtige honky tonkblues met mooi akoestisch gitaarwerk en Ghost Train is een prachtige train blues met mooie doo-wop koortjes en wederom een mooie gitaarsolo.

De andere drie nummers op de EP zijn nieuw geschreven songs, te beginnen met de mooie akoestische blues Tell Me Baby. Fraai is ook Them Modern Day Down Home Backland Racist Blues, een song over het ‘nieuwe racisme’ in de VS waarbij degene die derden beschuldigt van racisme juist als racist wordt aangemerkt. Het album eindigt met The 16 Bar Country Blues Dysfunctional Love Song, een Johnny Cash-achtige country blues met een mooie mandoline solo en fraaie background vocalen.

Met ‘Far Away From Chicago’ heeft K. Walters een mooi maatschappelijk relevant singer/songwriter blues album gemaakt.

01. The Preacher, The Pimp, & The Bluesman
02. Them Modern Day Downhome Backhand Racist Blues