John Williams – Live in Vienna
Format: CD – LP  Digital / Label: Deutsche Grammophon

Registratie van een recent concert door John Williams en Wiener Philharmoniker. Een live album dat ook kan fungeren als best of. De Maestro dirigeert het orkest door een selectie van zijn eigen bekendste composities. Een van de bekendste of beste filmcomponist en een van de beste orkesten ter wereld, op papier al een gouden combinatie. Waarbij het uiteindelijk resultaat nog mooier blijkt te zijn dan verwacht.

De losse scenes uit de diverse films zweven bij het luisteren aan je voorbij. Het ruimteschip met de vele lichten uit ‘Close Encounters’. De haai die op het volgende slachtoffer toe zwemt. Het moment dat je voor het eerst de dinosaurussen ziet. Elliott en E.T. die op hun fietsje voorbij de maan vliegen.  Darth Vader die voor het eerst ten tonele verschijnt. Of Jack Nickolson samen met de dames Cher, Susan Sarandon en Michelle Pfeifer in Eastwick. Het wordt dan nogmaals duidelijk voor hoeveel klassiekers John Williams de muziek heeft geschreven.

In het samenspel van muzikanten en de man die de leiding heeft ontstaat de juiste combi tussen bombast en emotie. Dat het orkest normaal het repertoire van Beethoven en Straus uitvoert blijkt geen obstakel, alsof op 1 januari een van deze composities gespeeld kan worden tijdens het nieuwjaarsconcert.

Tegelijkertijd biedt deze verzameling ook nieuwe ontdekkingen tussen alle overbekende klanken. ‘Devil’s Dance’ een Bella Bartok achtige dans van vuur en venijn. Stukken als Dartmoor 1912 of Marion’s Theme laten een veel introspectieve kant zien uit het werk van Williams. Het zijn melodieën die op een veel subtielere manier een indruk maken. Je zou bijna hopen op een tweede album waarop dirigent en orkest deze romantische kant onderzoeken. Immers, is er materiaal genoeg! Denk aan de soundtracks van Empire of The Sun, Harry Potter, Home Alone 2, Shindler’s list, Munich en de Kuifje film.

01. The Flight to Neverland (From ”Hook”)
02. Excerpts (From ”Close Encounters of the Third Kind”)
03. Devil’s Dance (From ”The Witches of Eastwick”)