John Moreland – LP5
Format:CD – Vinyl – Digital / Label: Old Omens / Thirty Tigers

Tekst: Martijn Wesseling

Als “the New King of Americana” en één van mijn favoriete artiesten, Jason Isbell, de volgende Tweet de wereld in stuurt ben ik nieuwsgierig:

“Go get that damn John Moreland album it`s worth the money”

Hij had het over Big Bad Luv (2017), de prachtige voorloper van het hier besproken album. Net als Isbell zelf is John Moreland een verhalen verteller. Met zijn mooie warme stem op de voorgrond, sterke teksten en doorleefde uitvoering ontroert hij vanaf het eerste nummer. Na deze eerste kennismaking, ben ik de rest van zijn catalogus snel gaan beluisteren.

Moreland begon zijn muzikale carrière in punk en hardcore bands. Volgens eigen zeggen was zijn overgang van hardcore naar folk te danken aan Steve Earl. Het nummer Rich Man’s War was voor hem de belangrijkste reden om de overstap te maken. Ook Townes van Zandt is van invloed op de muziek die hij vanaf dan gaat maken. De invloeden van beide artiesten zijn ook goed terug te horen op zijn albums, ook op zijn laatste leg.

Zijn vorige albums stonden vol met liedjes over pijn en verdriet. De bijnaam “sad bastard” had hij dan ook al snel te pakken. Hier kreeg hij zelf last van, zoals hij in 2017 vertelde tijdens een interview aan Rolling Stone:

“When I heard the sad bastard thing more and more, it came to a point where I felt like a caricature of a real person. It made me really depressed for a little while, where I kind of believed it and put too much stock in that. I felt like it was all I had to offer: just bumming people out. It got really dark, I was a happy person, and then everybody called me a sad person, and then that made me sad. I felt like, ‘Am I just bumming everybody out? Is my art just this one-dimensional, negative thing?’” (bron: Rolling Stone)

Het interview was naar aanleiding van de release van Big Bad Luv” . Op dit album was meer ruimte voor wat luchtigheid en blijdschap. Niet dat dit nu direct een heel vrolijk album is geworden, maar het is emotioneel diverser dan de voorgangers.

Ook op ‘LP5’ maakt hij wederom een stap naar de lichtere kant. Tevens maakt hij muzikaal wat andere keuzes. Zo heeft hij voor het eerst een producer in de arm genomen en is hij wat experimenteler. Zo komt er op de opener, Harder Dreams, een drum machine voor. De vraag is wat dit toevoegt aan het verder prachtige nummer. Het met emotie geladen liedje had in mijn ogen nog mooier kunnen zijn in een meer gestripte versie.

Dit valt me vaker op gedurende het album, het experimentele is eerder afleidend dan het wat mij betreft iets toevoegt. Ook  A Thought is Just a Passing Train, het tweede liedje, zit vol met elektronische toevoegingen. De tekst is wederom prachtig, met zinnen als “Save if for the savior/in the shadow of your mind/this life is but a moment/hope you had a time/shame is a cancer/go easy on your heart. “

Het album bevat ook een aantal volledig instrumentale liedjes, waarvan For Ichiro de meest experimentele is. Tevens lijkt deze ook het minst toe te voegen.

Volgens eigen zeggen had hij deze manier van werken nodig om weer plezier te krijgen in het schrijven van liedjes. Minder perfectionistisch en zichzelf meer toestaan gewoon muziek te maken. Er hoeft niet altijd een perfect liedje uit te komen. Dit is natuurlijk alleen maar te prijzen en levert zeker wederom een aantal parels op. Zo is de al eerder verschenen East October al maanden een vast onderdeel van mijn afspeellijsten.

Buiten kijf staat dat we hier te maken hebben met één van de beste songwriters van dit moment. Het gemak waarmee deze man teksten als de bovenstaande weet te schrijven is bewonderenswaardig. Voor mij valt dit album echter wat tegen door alle, wat mij betreft, onnodige toevoegingen. Mogelijk is een MTV Unplugged versie een goed idee! Strip het album van de onnodige instrumentale tracks en speel de rest akoestisch in en we hebben een album dat zich kan meten met de voorgangers. Voor nu heb ik naast East October nog een aantal prachtige parels die ik kan toevoegen aan mijn afspeellijsten.

Tracklist
01. Harder Dreams
02. A Thought is Just a Passing Train