John Lennon – Gimme Some Truth (Deluxe)
Format: CD – LP – Blu-Ray – Digital / Label: Capitol – Universal

Tekst: Joop van Rossem

Ja, ik mag mezelf best wel een Beatles-fan noemen. Op een bandrecorder (wie kent dat apparaat nog ?) probeerde ik alle lp’s van het Liverpoolse kwartet bij elkaar te sprokkelen, vaak via een schoolvriend die wat beter in de slappe was zat dan ik. Ook na het verscheiden van de groep ben ik Lennon, McCartney, Harrison en ook Starr met meer dan gemiddelde belangstelling blijven volgen. Het werd toen een sport om ook al die soloalbums op een of andere manier in huis te halen.

De schok was dan ook groot toen een of andere eencellige malloot John Lennon eind 1980 van het leven beroofde. Inderdaad, dit jaar zou Lennon op 9 oktober 80 jaar geworden zijn en is het op 8 december veertig jaar geleden dat hij overleed. Deze dubbele verzamelaar komt dus op een geschikt moment. Yoko Ono en zoon Sean Lennon lieten de nummers opnieuw mixen door Paul Hicks, die ervoor heeft gezorgd dat alles klinkt als een klok. Luisterend naar al die prachtige liedjes slaat de melancholie toe en vraag je je af hoeveel mooie muziek Lennon nog had kunnen afleveren in de afgelopen decennia.

De eerste schijf start met twee van zijn vroege solohit singles, Instant Karma (We All Shine On) en Cold Turkey, de allereerste hit Give Peace A Chance is bewaard als sluitstuk van de tweede cd.
Vervolgens is het tijd voor vier magnifieke nummers van het album ‘Plastic Ono Band’ uit 1970, gevolgd door nog zo’n ‘losse flodderhit’ in de vorm van Power To The People, alvorens zijn beste album ‘Imagine’ met zes liedjes terecht in de etalage wordt gezet. ‘Mind Games’ uit 1973 sluit de eerste schijf af onder meer met het heerlijke titelnummer.

Middels vier stukken schenkt cd 2 aandacht aan het uit 1974 stammende album ‘Walls And Bridges’ met als absolute hoogtepunt het schitterende #9 Dream. In 1975 was het coveralbum ‘Rock ‘N’ Roll’ het laatste wapenfeit van Lennon, voordat hij zich terugtrok uit de muziek om zich bezig te gaan houden met zijn gezin. Terecht dat zijn geweldige versie van ‘Stand By Me’ is toegevoegd.

Het duurde tot 1980 voordat Lennon met vers materiaal op de proppen kwam: ‘Double Fantasy’ bracht hem terug in de belangstelling, hoewel deze plaat niet behoort tot zijn sterkste werk. Opmerkelijk dus dat er maar liefst zeven tracks terug te vinden zijn op ‘Gimme Some Truth’.
‘Milk And Honey’ kwam in 1984 op de markt, ook aardig maar niet essentieel. Kerstlied  Happy Xmas (War IS Over) mocht natuurlijk niet ontbreken, maar dat geldt mijns inziens ook voor Woman Is The Nigger Of The  World en Mother, die deze compilatie helaas niet hebben gehaald. Mocht je John Lennon nog moeten ontdekken, dan is dit dus een geschikt startpunt. Ik mijmer nog even door….

CD 1
01. Instant Karma ! (We All Shine On)
02. Cold Turkey