Jack Poels – Blauwe Vear
Format: CD – LP – Digital / Label: Snowstar Records

Van zangers op leeftijd en dingen die voorbij gaan. Of hoe Jack Poels bij de thematiek van zijn solo album kwam. Op de dag dat zijn zoon wegens diens studie naar Zuid-Korea vertrok vond de Rowwen Hèze zanger in zijn tuin een blauwe veer. Deze achtergelaten door een Vlaamse gaai die voorbij vloog. Dit inspireerde hem tot de liedjes op dit album, een meditatie over reizen en thuis komen. Of hoe de dingen die je kent en liefhebt zo voorbij kunnen gaan.

‘Blauwe Vear’ is in alle opzichten een soloalbum. De stem staat centraal, spaarzaam ondersteund door gitaar en piano. Het gevoel van melancholie overheerst alle teksten, het gedwongen afscheid bindt deze zoektocht naar de basis waarin Poels staat. De eindconclusie mag (gelukkig) zijn dat hij als man en als vader gelukkig is met hetgeen hij heeft gepresteerd en bereikt. Toch verbaast hij zich regelmatig over de snelheid waarmee de veranderingen voorbij vliegen. Net alsof zowel het tempo als de interval waarin iets nieuws zich aandoet toeneemt. De achtertuin die in het eerste nummer ten voorschijn komt wordt daarmee het toneel waarop hij zijn verhaal vertelt. Het decorstuk of veilige plek waarin alles zo overzichtelijk is.

Tegelijkertijd maakt het cyclische van de teksten dat Poels soms net schuurt tegen kreten als ‘hoe het vroeger allemaal beter was’ of ‘Ik begrijp de wereld niet meer’. Net als die afgrond opdoemt neemt hij een stapje terug. Het cynische maar evenzeer vrolijke van ‘van het laeve goade doad’ het middelpunt van de plaat. Vanaf daar gloort er meer hoop en schoonheid in de teksten.

Het vredige, rustieke instrumentarium kent hier en daar ook zijn beperkingen. In alle verstilde schoonheid is er weinig variatie of dynamiek te onderscheiden. Juist iets meer tempo of andere dan enkel blauwige klankkleuren hadden dit album naar een totaal ander niveau getild. De muzikale positionering ergens tussen Nick Drake en J.J Cale ontbeert jammer genoeg pit.

Het geldend luisteradvies voor ‘Blauwe Vear’ is op het einde van een warme zomerdag, bij het drinken van een koud speciaal biertje. In die setting past het album perfect. Als ideale soundtrack voor goede gesprekken of persoonlijke overpeinzingen.

01. In de Achtertuin
02. Kermis in de Hel
03. Elf Oaver Elf