Horse Lords – The Common Task
Format: CD / Label: Northern Spy Records

In Nederland mogen we in onze handen knijpen van genot, dat we beschikken over een eigengereide en dwarse band als the Ex. Een band, die zich niets van trends aantrekt en gewoon zijn eigen plan trekt en daarbij allerlei muzikale stijlen vermengt tot een zeer avontuurlijk, behoorlijk experimenteel geluid.

In de USA hebben ze hun eigen the Ex in de vorm van de band House Lords uit Baltimore, Maryland. De band bestaat uit Andrew Bernstein (saxofoon), Max Eibacher (synthesizer, bas), Sam Haberman (drums, percussie) en Owen Gardner (gitaar).

De bedoeling van de band is om met hun muziek “je lichaam en geest vrij te maken” en dat hebben we in de 60’s ook al eens meegemaakt, weliswaar met  behoorlijk veel hulp van de nodige pretsigaretten, pilletjes en nog meer snoepgoed.

House Lords doen het “gewoon” met hun muziek. En die muziek is absoluut niet gewoon! Zelf noemen ze Bo Diddley als grote inspiratiebron. En als ik naar het openingsnummer Fanfare For Effective Freedom luister hoor je inderdaad Bo Diddley voorbijkomen maar dan een Bo Diddley die na een epileptische aanval behoorlijk ligt na te stuipen. Ook Captain Beefheart is aanwezig met zijn typerende hink-stap-spring ritmes en zeer hoekig schurende gitaargeluid. Hoe eigenzinning of eigenaardig dit nummer ook mag klinken, er zit ook een behoorlijk verslavend geluid in waarin zelfs ruimte is voor sprankelende woestijnrock.
De spastische huppelblues wordt in Against Gravity voortgezet via een hypnotiserend groovend nummer met venijnige the Ex-achtige gitaarriffs en de hoekige pompende en schrijnende saxofoon van Andrew Bernstein. Deze saxofonist zorgt voor een avant-garde jazz sfeertje a la Albert Ayler.
The Radiant City is een zeer experimenteel pallet aan diverse noises en geluiden, zonder een vaststaande melodie waarin de kreunende en jankende doedelzak van gast Duncan Moore te vinden is naast schurende noises en hypnotiserende woestijnrock. People’s Park heeft een sprankelend Caribisch geluid via de luchtig raspende gitaar, de tikkende percusie en de zwaar groovende bas. Langzaam maar zeker ontwikkelt het nummer zich tot een dub-achtig nummer met waanzinnig rondstuiterende spacey geluiden.
Integral Accident is ruim achttien minuten lang en begint als een experimenteel nummer a la LaMonte Young. In eerste instantie lijkt het alsof de bandleden hun instrumenten langdurig aan het stemmen zijn. De geluiden houden echter aan en worden lang aangehouden zodat er een meditatieve werking ontstaat. Na ruim zeven minuten mengen een staccato gitaar, schurende viool, drums en de stem van Bonnie Lander zich in de meditatie, die daardoor een grimmiger karakter krijgt en uiteindelijk eindigt in een climax van noises, die langzaam het heelal in verdwijnen.

De muziek van the Horse Lords maakt niet alleen je geest vrij maar verruimt je geest ook nog eens.

Prima avontuurlijke en zeer eigenzinnige muziek!

01. Fanfare For Effective Freedom