+Guranfoe - Sum Of Erda

Guranfoe – Sum Of Erda
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Apollon Records
Releasedatum: 13 december 2019

Liefhebbers van het ouderwetse 70’s Britse progrock geluid gaan hier absoluut erg blij van worden! Ik heb het dan over het debuutalbum van het Britse kwartet Guranfoe uit Norwich. Een band, die in 2012 werd opgericht en die bestaat uit James Burns (gitaar), Ollie Snel (gitaar, lap steel gitaar), Robin G. Breeze (bas, piano, Hammond T-202 orgel, synthesizer) en Joe Burns (drums, synthesizer, paino).
Hun debuut werd in een bunker opgenomen en is geheel instrumentaal. Hun geluid is behoorlijk beïnvloed door Britse bands uit het progrock verleden als Gentle Giant, Camel, de oude Genesis en Yes.
Zoals het op een progrock album hoort zijn de nummers lang en gevuld met uiterst complexe maar toch toegankelijke progrock.

Het album opent met de zwevende synthesizerklanken van Eventide, bijgestaan door psychedelisch gitaarwerk. Het nummer gaat al snel over in ingenieuze progrock vol met Gentle Giant, en Camel (het gitaarspel), invloeden. De snijdende gitaar voert de boventoon in dit nummer waarin door de sprankelende vibrafoon en de dwarsfluit van gastmuzikanten Dan Ball en Rob Milne ook invloeden van de hippieband Gong opduiken.
Warme gitaarklanken openen NIght’s First Light. Een hoekig Yes-achtig nummer. Door het spel van de vibrafoon zijn Gentle Giant invloeden duidelijk aanwezig. Het snijdende vioolspel van gast Calum McKemmie gaat zij aan zij met de priemende progrock gitaar. Ook is er ruimte voor een zwevende rustige passage waarin de lap steel gitaar van Ollie Snell sfeervol huilt. Ook het eigenzinnige Karu Vatsarin zit vol met Gentle Giant invloeden, alweer door de aanwezigheid van de vibrafoon. De stuwende ritmesectie, de complexe songstructuren en het bij wijlen folkie geluid maken dit een zeer indrukwekkend nummer. Het relatief korte Etsinta VIsions met zijn warm golvende synthesizers en het glijdende gitaarspel vormt de opmaat voor het ruim negen minuten durende Etsinta Harvest In The Thar Sands. Een huppelend prognummer met een speelse vibrafoon en dwarsfluit. De sprankelende gitaar voegt zich daar al snel bij om samen met de blokfluit van David Boyce een Camel-achtig geluid te produceren. Het nummer ontwikkelt zich tot een indrukwekkend prognummer met uitmuntende musici, die moeiteloos progklanken vermengen met een een meer folky geluid.

Het Britse Guranfoe bewijst met dit debuut een aanwinst te zijn voor het progrock kamp. Dit album mag bij geen enkele liefhebber van dit genre ontbreken!

01. Eventide
02. Night’s First Light