Flying Colors – Third Stage: Live in London
Format: CD+DVD – LP – Bluray – Boxset – Digital / Label: Mascot Label Group

Tekst: Danny van den Deijssel

In 2019 kwam het derde studioalbum van Flying Colors al uit en dus moest er natuurlijk getourd worden. Dit werd een tour van slechts negen optredens waarvan slechts vier in Europa. Zelf mocht ik ze in Tilburg bewonderen, maar het concert een dag later in London werd opgenomen. De setlist was exact gelijk dus een mooie herinnering aan een geweldige avond.

Opener Blue Ocean van het eerste album is natuurlijk een heerlijke opwarmer. Wat zo heerlijk is aan dit nummer is het baswerk van Dave LaRue. Dit gaat als een lopend vuurtje door het hele nummer door en het blijft echt lekker hangen. Met de beelden erbij zie je dat deze band 100% geniet van optreden. Er wordt gelachen met elkaar en er is veel (oog) contact met het publiek dat duidelijk onderdeel is van de avond. Het nummer wordt gevolgd door A Place In Your World eveneens een lekker prognummer met veel ruimte voor toetsen en het gitaarwerk van Steve Morse.

Dan volgen de eerste nummers van het nieuwe album. Was ik al te spreken over het album zelf, live komen deze nummer zeker goed tot hun recht. De visuals voegen daar natuurlijk een extra dimensie aan toe op het projectiescherm achter het podium. Geheel in stijl met de reeds verschenen videoclips.

Even tijd voor een tussendoortje in de zin van Kayla, zeker een van de favorieten van het publiek. Casey McPherson geeft het publiek ook duidelijk de ruimte om mee te doen wat men in London, maar een dag eerder in Tilburg maar wat graag deed.  Wat zo lekker is aan het nummer is de progressie van de akkoorden in het refrein. Heerlijk hoe die lopen en het nummer optillen als het ware.

Geronimo en Your Are Not Alone zijn dan weer van het laatste album. Laats genoemde wordt vooraf gegaan aan een uitleg van Casey. Dit nummer is volledig gewijd aan de orkaan Harvey die Houston bezocht in 2017. Casey heeft met een snel geleende boot zelf geholpen bij het redden van mensen en zijn ervaringen in dit nummer verwerkt. Het brengt een extra dimensie aan het verhaal zeker als je de zelf opgenomen beelden ziet. Kippenvel!

Het poppy Love Letter wordt als favoriet van Neal Morse ook gespeeld en heeft wel iets live al heeft het toch weinig met de overwegend prog/symfonische stijl te maken vind ik. Na Infinite Fire is het concert afgelopen en tijd voor de uitgebreide toegift. Deze duurt mede door het ruim twaalf minuten durende Cosmic Symphony bijna een half uur. En met Mask Machine wordt vervolgens echt afgesloten.

De bonus op de bluray (en de boxset) bevat nog een registratie (zes nummers) van het optreden op Morsefest 2019. Dit was tevens de touropener. Een leuke toevoeging omdat Fury of My Love niet gespeeld werd in London.

Voor de fans van Flying Colors is dit gewoon een must have in de collectie. Voor de mensen die ze nog niet kennen een uitstekende aanschaf om gelijk te ervaren hoe ze live tot hun recht komen.

01. Blue Ocean
02. A Place In Your World