Ennio Morricone – Psycho Themes
Format: 2LP Vinyl / Label: Music On Vinyl

Ennio Morricone overleed op 6 juli jongstleden op de respectabel leeftijd van 91. Het bizarre toeval wil dat label ‘Music on Vinyl’ drie dagen een nieuwe compilatie uitbracht. Nu kennen we de Maestro natuurlijk van zijn muziek voor western films. Maar in zijn lange carrière schreef hij ook de muzikale begeleiding bij diverse soorten films. Wat minder bekend is het werk voor horror films. Zo schreef hij de muziek bij The Thing en de Exorcist II. En nu is er dan ‘Psycho’ Het tweede album in een reeks van vijf, allemaal met een ander stukje uit het werk van de componist.

Op vier kantjes bloedrood vinyl vinden we dus nu het werk voor Italiaanse horrorfilms uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Verwacht hier dus geen elektronische dreun zoals in het werk van John Carpenter of de bombast van Christopher Young of de macabere dans van Danny Elfman. Ergens halverwege klassiek en jazz brengt Morricone muzikale omlijsting die zelf zijn weg zoekt naar de luisteraar. De spanning ligt vlak onder het oppervlakte verborgen. Knap dat zijn ‘eigenheid’ wel afstraalt van de muziek. Zonder introductie zou de liefhebber nog het signatuur van Morricone herkennen. Iets in die combinatie van instrumenten zit het geheime ingrediënt dat hem maakte tot de keizer van de filmmuziek. Misschien is het wel de manier waarop hij haast zoveel losse elementen te kunnen verbinden tot een melodie die haast continu in beweging lijkt. Welke verrassende bochten of wendingen die hij maakt, uiteindelijk komt alles weer terug op het grondbeginsel van zijn compositie, die paar noten die alles verbinden.

Nu zullen de meeste van ons echt niet alle beroemde films hebben gezien waarbij de muziek van Ennio Morricone is te horen. Sowieso is het haast onmogelijk, de man schreef voor 400 film en tv producties de muziek! Laat staan dat iemand buiten Italië deze oude griezelfilms heeft gezien. Dat de compilatie zo is samengesteld dat je er in gedachten een eigen verhaal bij kunt bedenken. Het monster dat langzaam zijn weg zoekt. Een verlaten landhuis. Vier bewoners enzovoort enzovoort.

SIDE A

01. Second Nebula / Nebulosa Seconda From “The Secret” / “Il Segreto”
02. A Quiet Place In The Country (Suite) / Un Tranquillo Posto Di Campagna (Suite)