Dio – Killing The Dragon (remastered)
Format: CD – LP – Digital / Label: BMG

Heavy Metal liefhebbers zullen Ronald James Padavona, oftewel: Ronnie James Dio, zonder twijfel kennen. Als solo artiest maar ook van talloze bands zoals: Rainbow, Black Sabbath en Heaven & Hell. In 1982 besluit Dio uit de band Black Sabbath, waar hij frontman Ozzy Osbourne had vervangen sinds 1979, te stappen en verder te gaan als solo artiest. In totaal zou hij tien solo albums uitbrengen voordat hij in 2010 komt te overlijden. Zijn legende leeft echter voort aangezien Dio wordt gezien als één van de beste, misschien wel de beste, heavy metal zanger aller tijden.

In 2002 kwam het negende, en uiteindelijk één na laatste, Dio studio album uit: ‘Killing The Dragon’. De draak uit de titel staat volgens Dio zelf voor de technologie die de maatschappij steeds verder overneemt. Hij zag de opkomst van bijvoorbeeld computers als een bedreiging. Dio zong op zijn albums vaak over fantasiebeesten, en een draak zou kleine kinderen ontvoeren om aan hun draken-kinderen te voeren.
De draak is dus technologie/computers en waren volgens Dio dus gevaarlijk vooral voor kinderen. Niet alleen op de titeltrack van het album, Killing The Dragon, zingt Dio hierover maar het hele album staat in het teken van de strijd tegen de draak. Anno 2020 weten we dat Dio de strijd met de draak verloren heeft, want computers nemen een steeds grotere plaats in in ons leven.

Het album werd in 2002 goed ontvangen door de pers en als je het album nu luistert is het meteen duidelijk waarom. Gitarist Craig Goldy verlaat de band net voor de opnames van het album maar hielp voor zijn vertrek wel mee met het schrijven van het album. Goldy werd vervangen door Doug Aldrich, die een behoorlijk heavy geluid meeneemt.
Killing The Dragon”  is dan ook een heavier album dan de Dio albums ervoor. Daarnaast besluit Dio meer terug te gaan naar het geluid van zijn beginjaren als solo artiest. Deze combinatie maakt het album tot een ijzersterk heavy metal album.

Dit soort remasters zijn de laatste jaren erg populair bij de platenmaatschappijen maar voegen, vaak, weinig toe voor de gemiddelde luisteraar. Het geluid is beter dan het origineel maar veel mensen zullen daar weinig van merken.
Wat deze release de moeite waard maakt is dan ook niet de geremasterde nummers van het ‘Killing The Dragon album’ maar de bonus tracks die zijn toegevoegd.

Zes live nummers zijn er maar liefst toegevoegd aan het album. En dat is natuurlijk waar een Dio fan blij van wordt. De nummers, Holy Diver, Heaven and Hell, Rock and Roll, I Speed at Night, Killing The Dragon en Stand Up and Shout zijn opgenomen tijdens een concert in Toronto (we horen tenminste Dio zeggen “Thank you, Toronto) tijdens de Killing The Dragon tour in 2002/2003.

Het is geweldig om Dio live te horen tijdens dit concert en bewijst dat hij niet alleen goed klonk in de studio maar ook op het podium geweldig klonk. Het eerste nummer Holy Diver is om onduidelijke redenen behoorlijk ingekort maar dat mag de pret niet drukken. Door de jaren heen zijn er verschillende Dio live albums uitgebracht en deze zes nummers zijn een mooie toevoeging op deze collectie.

Kortom: Een erg sterk heavy metal album uit 2002 krijgt de kans om opnieuw de waardering te krijgen die het zeker verdient. Heavy metal liefhebbers zullen zeker smullen van dit album en al helemaal van de zes live nummers die het album afsluiten.

01. Killing The Dragon
02. Along Came A Spider
03. Scream