Calle Hamre – But My Love Goes To Eleven
Format: CD – LP – Digital / Label: Apollon Records

Er zijn van die albums waar je een heerlijk warm gevoel aan over houdt. Het solodebuut van Calle Hamre uit het Noorse Bergen is er zo één. In eigen land is Calle vooral bekend als lid van bands als Butterfly Garden en Chocolate Overdose. Zijn eerste soloalbum werd geproduceerd door de vermaarde Ken Stringfellow, bekend van zijn werk met The Posies, Big Star en R.E.M.

De muziek van Calle Hambre valt onder de “singer-songwriter” noemer maar dan wel een zeer veelzijdige. Zijn muziek klinkt op dit album zowel warm zwevend en melancholiek als donker en snijdend.

Zo opent hij met Restore My Heart. Popmuziek, die verpakt is in een zeer warme deken met zacht tikkende elektronische percussie en massieve synthesizergeluiden. Een nummer, dat weelderig als Coldplay klinkt. Daarna zweven we heerlijk verder met Different Tale, dat heel in de verte een breekbaarheid heeft a la “Lady Jane” van The Rolling Stones. Why Do They Call It Dyng is vervolgens een zeer intieme romantische ballad met fraai, ingetogen, gitaarwerk. Ook Timing Circles schuifelt zacht voorbij met een lome swing en een zacht huilende gitaar.
The Thrill Is Gone heeft niets met B.B. King te maken maar alles met een verstild voort tikkende ballad met een ontroerende, prachtige weemoedige sfeer. Relationship Stranded heeft een behoorlijk rauw randje door de hoekig snijdende gitaarriffs. Hier klinkt Calle als een ingetogen versie van Muse. Ook in Lovers Will Be Lovers zit een rock geluid. Stel je een mix van R.E.M. en The The voor om het geluid van dit stuwende popnummer te omschrijven.
Toch zijn het de breekbare ballads, die hier de show stelen. Zoals het desperate en donkere Killing Me en het breekbare Me Vs Myself And I Won.

Calle Hambre heeft een imponerend solodebuut afgeleverd. Gauw naar Nederland halen deze man!

01. Restore My Heart