Bryan Ferry – Live At The Royal Albert Hall, 1974
Format: CD – Vinyl –  Digital / Label: BMG

Bryan Ferry werd bekend als de leadzanger en belangrijkste songwriter van de glam art-rockband Roxy Music en behaalde drie nummer één albums en tien singles die tussen 1972 en 1982 de top tien bereikten in het Verenigd Koninkrijk. Het gaat om de singles Virginia Plain, Street Life, Love Is The Drug, Dance Away, Angel Eyes, Over You, Oh Yeah, Jealous Guy, Avalon en More Than This. Samen met David Bowie wordt Ferry gezien als een artiest die met zijn onderscheidende image en kledingstijl een generatie heeft beïnvloed met zowel zijn muziek als zijn uiterlijk.

Ferry begon zijn solocarrière in 1973, terwijl hij nog steeds lid was van Roxy Music. Zijn eerste twee solo albums ‘These Foolish Things’ uit datzelfde jaar en ‘Another Time, Another Place’ uit 1974 bevatten alleen maar covers van popklassiekers. Eigen werk schreef hij alleen voor de band. Toch boekte hij met die covers ook succes, zelfs zoveel dat hij, naast hits met Roxy Music, ook de hitlijsten bestormde met zijn solo werk. Zijn populariteit zorgde er tevens voor dat hij met gemak tijdens zijn eerste solo tournee in 1974, The Royal Albert Hall in Londen vol kreeg. Van dat optreden, waarbij Ferry nummers van zijn eerste twee platen zingt, is nu, vijfenveertig jaar na dato, een album verschenen.

‘Live At The Royal Albert Hall, 1974’ begint met een zeer energieke versie van Rolling Stones’ Sympathy For The Devil. Een fantastische opzwepende show-opener die ervoor zorgt dat Bryan en zijn band het publiek meteen mee heeft. Ook het daaropvolgende dwepende pop-nummer I Love How You Love Me (The Paris Sisters), met bombastische blazerspartijen doet het goed, evenals Elvis Presley’s Baby I Don’t Care. Verder horen we hits als It’s My Party (Lesley Core), Brian Wilson’s Don’t Worry Baby en The Tracks Of My Tears (Smokey Robinson). Uiteraard komt ook zijn op dat moment grootste hit en Bob Dylan cover, A Hard Rain’s A-Gonna Fall voorbij.

Dat Bryan Ferry’s stem niet voor niets wordt beschreven als een ‘elegante, verleidelijke croon’ wordt vooral duidelijk op het moment dat hij het intro inzet van Another Time, Another Place. Zijn mooie warme vibrato komt hier prachtig uit. Ook in de zwijmelaar Smoke Gets In Your Eyes gaat die schitterende stem door merg en been. Op het prachtige A Really Good Time, dat op Roxy Music’s album ‘Country Life’ uit 1974 verscheen, komt zijn stem natuurlijk het beste tot zijn recht. Het betreft hier eigen werk en dat past simpelweg het allerbeste bij zijn stemgeluid.

Op het een-na-laatste nummer van het album, The ‘In’ Crowd, een cover van Dobie Gray, hoor je al goed hoe Ferry’s band velen jaren later zou klinken. Omdat de band tijdens deze opnames wel heel strak speelt maar nog wat dunnetjes klinkt, is het vooral Bryan die de kar trekt en met zijn indringende stemgeluid, charisma, sexy verschijning en energie het publiek weet te entertainen. Inmiddels is zijn band net zo goed als hij zelf en zetten ze tegenwoordig samen een uitmuntende en onvergetelijke show neer.

Dit live-album sluit af met het jazzy piano-gedreven These Foolish Things (Ella Fitzgerald). Ook bij deze song komt Bryan’s aangename stemgeluid weer heerlijk naar voren. Een fijne afsluiter van een energiek en dynamisch concert van een rasechte artiest (Bryan was hier werkelijk in topvorm) met muzikale begeleiding van een meer dan uitstekende band, onder luid gejoel van een uit-z’n-dak-gaand publiek.
‘Bryan Ferry: Live In The Royal Albert Hall, 1974’ is een waardevolle toevoeging aan je Bryan Ferry collectie.

01. Sympathy For The Devil
02. I Love How You Love Me